دکتر ژیلا غفوریان
Search
Close this search box.
آمادگی برای زایمان

3 توصیه مهم در آمادگی برای زایمان

آمادگی برای زایمان مهم‌ترین دغدغه‌ آخرین روزهای بارداری برای خانم‌هاست. تمامی مادران در روزهای پایانی حاملگی با نزدیک شدن به روز تولد فرزند خود نیاز دارند آمادگی روانی و جسمی خود و همسرشان را داشته باشند. در این میان هستند مادرانی که احساس می‌کنند برای زایمان آماده نیستند، اگر شما هم جزو این دسته هستید و یا قصد دارید با جنبه‌های مهم آمادگی قبل از زایمان آشنا شوید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم در مورد آمادگی‌های جسمی، ذهنی، شیردهی و تغییرات در ساعات خواب صحبت کنیم و نگرانی شما را از این بابت کاهش دهیم.

آمادگی برای روز زایمان

آمادگی برای زایمان مادران در روز تولد فرزندشان از دو جهت باید تامین باشد. آمادگی روانی و آمادگی جسمی دو فاکتور مهمی هستند که باید به آن توجه کافی در آخرین روزهای بارداری صورت بگیرد.

  • آمادگی روانی

خانم‌های باردار معمولا از بابت نحوه زایمان، محیط آن و میزان دردی که باید تحمل کنند، نگرانی دارند. شما باید قبل از زایمان در خصوص این موارد اطلاعات کافی را کسب کنید. برای این منظور بهتر است در کلاس‌های آمادگی پیش از زایمان شرکت کنید. در این کلاس‌ها علاوه بر اینکه در مورد نگرانی‌های رایج خانم‌های باردار صحبت می‌شود، تکنیک‌هایی جهت کنترل استرس و درد از جمله تنفس صحیح و کنترل ذهن آموزش داده می‌شود. حضور در این کلاس‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا با خانم‌های مشابه خود ارتباط بگیرید و بتوانید در مورد مسائل مشترکی گفتگو کنید.

معمولا در بخشی از این کلاس‌ها همسر شما نیز حضور خواهد داشت تا او هم در جریان نکات لازم قرار بگیرد.

در کنار شركت در کلاس‌های آمادگی بارداری با همسر خود در مورد شرایطی که در آن هستید، صحبت کنید. زنانی که در دوران حاملگی حمایت همسر خود را دارند، معمولا استرس و اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند. برخی بیمارستان‌ها این امکان را به مادران می‌دهند تا در هنگام زایمان همراه خود را در اتاق عمل داشته باشند.

خود شما بهتر می‌دانید که اگر زایمان شما توسط یکی از بهترین متخصصان زنان انجام شود، آمادگی ذهنی و فکری شما بیشتر خواهد بود. به همین دلیل واجب است تا در انتخاب پزشک خود دقت کافی داشته باشید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر در شهر تهران و یا کرج زندگی می‌کنید، حتما زایمان خود را توسط بهترین متخصص زنان در کرج انجام دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را برای خود و فرزندتان رقم بزنید.

  • آمادگی جسمی

آمادگی جسمی از این بابت که بدن را آماده می‌کند اهمیت بالایی در آمادگی برای زایمان دارد. ورزش‌هایی که در دوران بارداری مجاز به انجام آن‌ها هستید به شما کمک می‌کند تا علاوه بر تقویت بدنی بتوانید ذهن خود را آرام کنید. بهتر است این ورزش‌ها را زیر نظر مربی ورزشی انجام دهید.

آمادگی برای روز زایمان با شرکت در کلاس‌های گروهی

آمادگی برای شیردهی قبل از زایمان

در آمادگی برای زایمان یادگیری نحوه شیردهی به نوزاد را برای روز تولد او نگذارید. در کلاس‌های آمادگی برای شیردهی قبل از زایمان راهنمایی می‌شوید. علاوه بر آن از پزشک زنان خود بخواهید تا نکات لازمی را که در هنگام شیردهی باید رعایت کنید با توجه به فرم بدنی و سینه‌های شما بگوید.

ضمنا اگر نیاز می‌بینید امکانات لازم برای شیردهی از جمله دستگاه شیردوش را داشته باشید، قبل از زایمان به فکر فراهم کردن آن باشید و اگر نوک سینه‌های شما مسطح و یا فرورفته است از پزشک خود برای نحوه شیردهی سوال کنید.

بیشتر بدانید: هزینه زایمان سزارین در کرج

آمادگی تعبیر الگوی خواب برای زایمان

ممکن است در آخرین روزهای بارداری به این فکر کنید سخت‌ترین روزهاست و بعد از بارداری راحت‌تر خواهید بود. اما باید در نظر داشته باشید بعد از تولد فرزندتان امکان خواب طولانی مدت را نخواهید داشت و الگوی خواب شما تغییر خواهد کرد. همین موضوع به عنوان سخت‌ترین دوره‌ی نگهداری از فرزند، خصوصا در ماه‌های اول است. بنابراین سعی کنید آمادگی تعبیر الگوی خواب برای زایمان را داشته باشید.

تذکر: اگر زایمان شما به صورت سزارین انجام شود، دوران نقاهت شما طولانی ترو نیاز به استراحت و ساعات خواب بیشتری خواهید داشت. به این ترتیب بهتر است زایمان سزارین را زیر نظر بهترین پزشک زایمان سزارین در کرج انجام دهید.

آمادگی برای زایمان طبیعی در ماه نهم

از آن جایی که زایمان طبیعی ممکن است در روزی که پزشک شما پیش‌بینی می‌کند، اتفاق نیفتد، پس بهتر است در روزهای آخر آمادگی برای زایمان را کامل کنید. با فرض بر اینکه از هفته‌های قبل با ورزش و گذراندن کلاس‌های مخصوص، آمادگی ذهنی و بدنی را کسب کرده‌اید، به این ترتیب موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • مسیر بیمارستان را برای همسرتان و همچنین یکی از اعضای نزدیک خانواده و یا آشنایان بفرستید تا در قسمت در دسترس گوشی همراه نگه دارند.
  • یک ساک دستی که خیلی هم بزرگ نباشد، برای روز زایمان در نظر بگیرید. در این کیف تمامی وسایلی را که احتمال می‌دهید برای خود و فرزندتان مورد نیاز است، قرار دهید.
  • به همسر خود اصول اولیه نگهداری نوزاد را آموزش دهید. در صورت امکان از وی بخواهید تا با یک عروسک تمرینات را انجام دهد. این موضوع کمک می‌کند چنانچه در روزهای اول ضعف بدنی داشتید، بتوانید روی کمک وی حساب کنید.
  • اگر فرزندی دارید محل نگهداری وی در روزهای ابتدایی را مشخص کنید و او را از این موضوع آگاه کنید.
  • امکان حضور پدر در بیمارستان را جویا شوید و قوانین ورود و خروج محل بستری را در نظر داشته باشید.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *