بخیه های لابیاپلاستی

بخیه‌های لابیاپلاستی بر حسب تکنیک مورد استفاده توسط جراح انواع مختلفی دارند. از جمله این بخیه‌ها می‌توان به بخیه جذبی و بخیه‌های کشیدنی اشاره کرد. این دو نوع بخیه تفاوت‌هایی با یک دیگر دارند یعنی بخیه‌های جذبی پس از مدتی با آنزیم‌های بدن تجزیه شده و خواهند افتاد؛ در صورتی که بخیه های کشیدنی بایستی توسط پزشک کشیده شوند.

انواع بخیه های لابیاپلاستی

تفاوت بخیه های لابیاپلاستی

مدت زمان جوش خوردن بخیه‌های لابیاپلاستی به موارد مختلفی بستگی دارند که از جمله این‌ها می‌توان به جنس بخیه، نوع بافت، تخصص پزشک، سن مراجع و… اشاره کرد. به منظور کاهش مدت زمان جوش خوردن بافت و جلوگیری از عوارض احتمالی لابیاپلاستی لازم است مراقبت‌هایی از بخیه‌ها صورت بگیرد. از جمله مراقبت‌ها می‌توان به خودداری از انجام ورزش‌های سنگین، خودداری از رانندگی و دویدن و… اشاره کرد. 

توجه داشته باشید بسته به این که چه روش یا تکنیکی برای عمل لابیاپلاستی مورد استفاده قرار بگیرد، جراح متخصص از بخیه‌های مختلفی همچون بخیه‌های جذبی یا بخیه‌های غیر جذبی استفاده خواهد کرد. در ادامه به شرح و بررسی هر یک از این بخیه‌ها و تفاوت‌های آنها خواهیم پرداخت.

✳️ بخیه جذبی

یکی از انواع بخیه‌های استفاده شده در جراحی لابیاپلاستی بخیه جذبی است که نخ‌های سازگار با آنزیم طبیعی بدن دارند. به همین سبب بخیه‌های جذبی همان طور که از نامشان مشخص است، پس از مدتی جذب بدن شده و درد کمتری را برای افراد در پی خواهند داشت. جنس نخ این بخیه‌ها از استریل بوده و زمانی که زخم افراد جوش بخورد این بخیه‌ها خواهند افتاد.

بخیه جذبی انواع مختلفی دارد که یکی از انواع بخیه‌های جذبی نخ ساده جذبی است که معمولاً پس از گذشت ۶ تا ۱۲ روز جذب بدن خواهد شد توجه داشته باشید که این نوع نخ درد و سوزش بسیار کمی را برای بیماران ایجاد خواهد کرد.

✳️ بخیه کشیدنی

بخیه‌های غیر جذبی کشیدنی نوع دیگری از بخیه‌های جراحی لابیاپلاستی هستند که نخ این نوع بخیه از نایلون، سیلک یا پلی استر ساخته شده است.  معمولا بخیه‌های غیر جذبی از یک رشته نخ تشکیل شده‌اند به همین سبب بسیار راحت از بافت بدن عبور خواهند کرد اما توجه داشته باشید که برخی دیگر از این نوع بخیه‌ها از چند رشته نخ تشکیل شده‌اند که سبب می‌شوند احتمال باز شدن دوخت و بخیه به حداقل برسند.  بخیه‌ای که از رشته‌های بیشتری تشکیل شده باشد، درد و صدمه بیشتری را به بافت هنگام رد شدن وارد خواهد کرد که این مورد سبب می‌شود احتمال بروز عفونت در محل جراحی افزایش ‌یابد.

مدت زمان جوش خوردن بخیه های لابیاپلاستی

یکی از چالش‌هایی که برای افرادی که جراحی لابیاپلاستی را انجام داده‌اند، به وجود می‌آید این است که مدت زمان جوش خوردن بخیه‌های لابیاپلاستی چقدر است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم موارد مختلفی وجود دارند که بر روی مدت زمان جوش خوردن بخیه‌ها تاثیر گذار خواهند بود.  یکی از عوامل تاثیر گذار مراقبت‌های انجام شده از بخیه‌ها است.

معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند به منظور کاهش مدت زمان جوش خوردن بخیه‌ها بیماران از انجام کارهای سنگین در دوران نقاهت خود جلوگیری کنند. زیرا کارهای سنگین می‌توانند سبب باز شدن و آسیب رسیدن به بخیه‌ها شوند. از جمله دیگر مواردی که می‌توانند در مدت زمان جوش خوردن بخیه‌های لابیاپلاستی تاثیر گذار باشند، می‌توان به تخصص و تجربه پزشک متخصص زنان و زایمان، نوع بخیه، وضعیت بافت واژن، وضعیت جسمانی و سن افراد اشاره کرد.

نکات مراقبتی در خصوص بخیه های لابیاپلاستی

به منظور مراقبت از بخیه‌های لابیاپلاستی و کاهش مدت زمان جوش خوردن این بخیه‌ها بیماران و مراجعان می‌توانند مراقبت‌هایی را پس از این عمل انجام دهند از جمله مهم‌ ترین مراقبت‌ها و اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به منظور کاهش سوزش و تورم لازم است بیماران هر نیم ساعت از پمادهایی که توسط پزشک تجویز شده است در ناحیه بخیه‌ها استفاده کنند.
  • به مدت ۴۸ ساعت پس از جراحی به منظور ترمیم بخیه‌های لابیاپلاستی باید از کمپرس یخ استفاده شود.
  • توصیه‌های پزشک در روزهای اول را به شدت جدی گرفته و رعایت کنید.
  • از پیاده‌روی و رانندگی در هفته اول پس از جراحی خودداری کنید.
  • شستن و خشک کردن محل عمل بسیار حائز اهمیت است.
  • از برقراری رابطه جنسی تا دو ماه بعد از عمل خودداری کنید.
  • از انجام ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  • در مدت نقاهت از توالت فرنگی استفاده کنید.
  • از دویدن و پریدن در دوره نقاهت بپرهیزید.

سوالات متداول

آیا سن افراد در مدت زمان جوش خوردن بافت تاثیر دارد؟

بله- هر چه افراد جوان‌تر باشند مدت زمان جوش خوردن بافت و افتادن بخیه‌های لابیاپلاستی کمتر خواهد بود.

آیا بعد از جراحی لابیاپلاستی جای بخیه‌ها خواهد ماند؟

توجه داشته باشید هر چه تخصص و تجربه پزشک بیشتر باشد، شیوه بهتری برای بخیه انتخاب می کند و احتمال این که جای آن پس از عمل باقی بماند، کاهش خواهد یافت.

در نهایت…

در انتهای این مقاله باید اشاره کنیم بخیه های لابیاپلاستی در حالت کلی از دو نوع جذبی و کشیدنی برخوردار هستند که پزشک بر حسب شرایط یکی از این دو انتخاب می کند. اگر سوالی در مورد این موضوع دارید می توانید به بخش انتهای مقاله مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *