زایمان طبیعی بدون درد

زایمان طبیعی بدون درد با تزریق اپیدورال در کرج

تولد فرزند، یکی از جذاب‌­ترین تجربیات زندگی هر زنی است و این اتفاق مهم باید برای شما و فرزندتان ایمن باشد. هدف متخصص زنان و زایمان، متخصص بیهوشی و ماما کمک به شما و همسرتان در این مسیر می باشد. میزان درد زایمانی که احساس می کنید با میزان تحمل فرد، نحوه قرارگیری جنین شدت انقباضات رحمی و نیز تجربه‌ی زایمان قبلی بستگی دارد. زایمان بدون درد ممکن است به نظر غیرممکن بیاید؛ اما با پیشرفت علم پزشکی می‌توان هم به طور طبیعی بدون درد (با استفاده از اپیدورال) یک زایمان طبیعی را تجربه کرد. در این مقاله از دکتر ژیلا غفوریان در مورد زایمان بدون درد در کرج که امروزه در بیمارستان های این کلان شهر انجام می‌گیرد، صحبت خواهیم کرد.

زایمان طبیعی بدون درد در کرج

زایمان طبیعی بدون درد چیست؟

زایمان بی درد شرایطی را در حین زایمان طبیعی در کرج فراهم می کند که باعث می شود مادر بتواند با کمترین میزان درد نسبت به حالت عادی زایمان طبیعی، فرزند خود را به دنیا آورد. خوشبختانه این امر باعث شده است که مادران با ترس کمتر زایمان طبیعی را بپذیرند و از زایمان به روش زایمان سزارین خودداری کنند.

منظور از زایمان طبیعی بدون درد چیست؟

در زایمان طبیعی بدون درد، تزریق اپیدورال توسط متخصص بیهوشی انجام می‌شود تا مادر در طول زایمان هیچ دردی را احساس نکند. در این روش خبری از بی حسی نیست و خانم های باردار تنها بی‌درد می‌شوند و قادر به انجام هر حرکتی خواهند بود. هنگامی که پزشک متخصص، تزریق را برای مادر انجام می‌دهد، در حین انجام تزریق نیز مادر درد چندانی احساس نمی‌کند.

تزریق اپیدورال، زایمان مادران باردار را کاملا بی‌درد می‌کند. در حال حاضر زایمان طبیعی بدون درد با تزریق اپیدورال به محبوب‌ترین روش زایمان تبدیل شده است و از همه مهم‌تر این است که مادر پس از زایمان رضایت کاملی از انتخاب خود دارد.

روش های زایمان بی درد

دستگاه های TENS

این کلمه مخفف تحریک الکتریکی از طریق پوست است. بعضی از بیمارستان ها دستگاه TENS دارند.ثابت نشده است که TENS در مرحله فعال زایمان، زمانی که انقباضات طولانی تر، قوی تر و مکرر تر می شوند، موثر است. این احتمالا در مراحل اولیه، هنگامی که بسیاری از خانم ها کمردرد را تجربه می کنند، بسیار موثر است.

زایمان در آب

در روش زایمان طبیعی در آب قرار گرفتن در آب می تواند به شما کمک کند تا آرامش بیشتری داشته باشید و انقباضات درد کمتری را احساس نمایید. در این روش آب بالاتر از 5/37 درجه سانتیگراد است و درجه حرارت کنترل می شود.

زایمان طبیعی با تزریق اپیدورال

اپیدورال دارویی است که در کمر مادر تزریق می‌شود و وظیفه آن بی حس کردن ناحیه مشخصی از بدن درقسمت لگن است. با این عمل باعث عدم انتقال پیام های حاوی درد از نواحی درگیر زایمان به مغز می شود. در نتیجه مادر دیگر درد را حس نمی کند. ضمنا این دارو باعث بی هوشی و یا کم هوش شدن مادر نمی شود.

روش های جایگزین تسکین درد

برخی از خانم ها ممکن است درمان های جایگزینی مانند طب سوزنی، رایحه درمانی، هومیوپاتی، هیپنوتیزم، ماساژ و رفلکسولوژی را انتخاب کنند. ثابت نشده است که بیشتر این تکنیک ها تسکین دهنده موثر از درد هستند.

اگر می خواهید از هر یک از این روش ها استفاده کنید، مهم است که آن ها را با ماما یا پزشک خود در میان بگذارید و از قبل به بیمارستان اطلاع دهید. بیشتر بیمارستان ها آنها را برای تسکین درد در هنگام زایمان ارائه نمی دهند.

عکس نوزاد متولد شده توسط دکتر غفوریان
عکس نوزاد

بی‌حسی اپیدورال به چه شکل تزریق می‌‎شود؟

برای کار گذاشتن کاتتر، فرد باید کمی به جلو خم شود. در مرحلۀ بعد، پزشک سطح مورد نظر در قسمت تحتانی کمر را ضدعفونی و بی‌حس کرده و سپس یک سوزن را وارد موضع می‌کند. سپس پزشک کاتتر را از سوزن عبور می‌دهد و سوزن را خارج می‌کند. حال نوبت به تزریق دارو از راه کانتر می‌رسد.

پزشک ابتدا یک «دوز آزمایشی» تزریق می‌کند تا نسبت به قرارگیری کاتتر اطمینان حاصل کند و سپس دوز اصلی دارو تزریق می‌شود. در طول این مراحل، ضربان قلب نوزاد و فشار خون مادر به‌طور مداوم تحت نظارت پزشک قرار دارد.

اثر بی‌حسی اپیدورال، حدود ۲۰ دقیقه پس از تزریق نمایان می‌شود. البته اعصاب رحم در دقایق ایتدایی پس از تزریق بی‌حس خواهند شد. در طول زایمان طبیعی ، تزریق داروی بی‌حسی به میزان لازم، تداوم خواهد داشت. پس از زایمان، کاتتر بدون ایجاد درد خارج می‌شود.

آیا بی‌حسی اپیدورال برای نوزاد خطرناک است؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که روش اپیدورال برای نوزاد بی‌خطر می باشد. مسلماً بی حسی اپیدورال، روشی به مراتب مطمئن‌تر و کم‌خطرتر از روش‌های سیستمیک است

مزایای اپیدورال

  • کاهش درد زایمان.
  • بدن مادر بی حس است اما می تواند مراحل زایمان خود را به طور کامل متوجه شود.
  • مناسب برایافرادی که فشارخون بالایی دارند.
  • باعث می شود بسیاری از مادرانی که به دلیل درد به زایمان سزارین روی می آورند تن به زایمان طبیعی دهند.

 عوارض اپیدورال

  • ممکن است در برخی مواقع دارو بی حسی اثر نکند.
  • امکان خارش خفیف وجود دارد.
  • بروز تب
  • احساس ضعف و خستگی شدید
  • کاهش فشارخون
  • در صورت آسیب سوزن اپیدورال به کیسه ستون فقرات امکان نشت مایع آن وجود دارد.

هزینه زایمان طبیعی بدون درد چقدر است؟

برای انجام زایمان طبیعی بدون درد از تکنیک های مختلفی استفاده می شود که رایج ترین آن ها دو روش اسپینال و اپیدورال است. انتخاب روش انجام زایمان طبیعی بدون درد با مشورت پزشک متخصص زنان و زایمان انجام می شود. هزینه زایمان طبیعی بدون درد در کرج، بیشتر از هزینه زایمان طبیعی است و بخشی از این هزینه صرف تهیه آمپول مخصوص بی حسی می شود و بیمه ها معمولا تاحدودی این هزینه را پرداخت می کنند.

کلام آخر

همانطور که می دانید زایمان برای همه خانم ها حس خوشایندی مادری است که با تحمل ماه ها سختی، حال زمانی موعد فرار رسیده است تا فرزند دلبندشان را به آغوش بگیرند. امروزه از بهترین گزینه ها برای انجام زایمان، زایمان طبیعی بدون درد در کرج است که توسط بهترین متخصص زنان در کرج و یا در شهر محل سکونت تان توصیه می گردد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *