عفونت بعد از لابیاپلاستی

عفونت بعد از جراحی لابیاپلاستی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند عدم رعایت بهداشت، آلودگی محیط، یا واکنش بدن به عمل باشد. علائم شامل قرمزی، تورم، درد و ترشحات غیرطبیعی است از همین رو مدیریت صحیح زخم، مصرف داروهای تجویز شده و رعایت توصیه‌های پزشک برای پیشگیری و درمان عفونت ضروری است پس در صورت مشاهده هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

علائم عفونت بعد از لابیاپلاستی

عفونت بعد از جراحی لابیاپلاستی همراه برخی علائم دیگر بروز می‌یابد، از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• یکی از علائم بروز عفونت قرمز شدن و خارش در محل جراحی است.
  • داشتن تورم بعد از هر عمل طبیعی است و پس از گذران دوران نقاهت این تورم کاهش می‌یابد اما اگر به مرور زمان از میزان این تورم کم نشود و این تورم همراه با درد باشد می تواند نشان دهنده عفونت باشد.
  • خارج شدن مایعات از ناحیه جراحی شده طبیعی است اما این مایعات عموما باید بدون بو و رنگ باشد. چنانچه این ترشحات همراه با بوی بد و خونابه باشد نشان‌دهنده عفونت در محل زخم است.
  • عموما درد داشتن بعد از انجام عمل طبیعی است و پزشک برای کاهش درد داروهای تسکین‌دهنده تجویز می‌کند. اما اگر پس از مصرف داروهای تسکین‌دهنده، درد کاهش نیافت و یا با کوچکترین لمس احساس درد به‌ وجود آمد نشان‌دهنده بروز عفونت است.

علت عفونت بعد از لابیاپلاستی

معمولا در مواردی که بیمار سیستم ایمنی ضعیفی دارد یا دچار ابتلا به دیابت بوده و سن بالایی دارد احتمال بروز عفونت وجود دارد. از دیگر دلایلی که باعث به ‌وجود آمدن عفونت در این ناحیه می‌شود عبارتند از:

❇️ در صورتی که بیمار دچار عفونت واژن باشد ابتدا باید آن را درمان و سپس اقدام به انجام جراحی نماید. در غیر این صورت بروز عفونت در ناحیه جراحی شده احتمال بالایی دارد.

❇️ ضدعفونی کردن و استریل تجهیزات جراحی و ناحیه جراحی جزو مواردی است که اهمیت بالایی دارد. در غیر این صورت هنگامی که محل جراحی برش داده شود احتما ایجاد عفونت هم بیشتر خواهد شد.

❇️ پس از عمل لازم است مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی را برای پیشگیری از بروز عفونت انجام داد، از جمله این اقدامات می‌توان به شست‌وشوی محل زخم با ژل‌های ضدعفونی کننده، خشک نگه داشتن ناحیه جراحی‌ شده اشاره کرد.

❇️ پس از عمل دکتر داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. در این صورت اگر مرتبا داروها مصرف نشود امکان ابتلا به عفونت بعد از لابیاپلاستی وجود دارد.

❇️ باز شدن بخیه های لابیاپلاستی و ایجاد فشار از دیگر عوامل بروز عفونت است.

❇️ داشتن رابطه جنسی قبل از اتمام دوران نقاهت احتمال ایجاد عفونت را افزیش می دهد.

پیشگیری از ایجاد عفونت بعد از لابیاپلاستی

برای پیشگیری از ایجاد عفونت بعد از لابیاپلاستی انجام اقدامات زیر پیشنهاد می شود:

• نخستین گام در پیشگیری از ایجاد هرگونه عارضه انتخاب بهترین متخصص زنان در کرج است که توانایی و تجربه لازم را در انجام این عمل داشته باشد.
  • در گام دوم بیمار باید هر‌گونه عفونت را درمان کند و بعد تصمیم به انجام عمل بگیرد علاوه بر آن حتما باید به پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید.
  • ضدعفونی کردن محل جراحی و تجهیزات حین جراحی از بروز هرگونه عفونت پیشگیری خواهد کرد.
  • پس از عمل شست‌وشوی محل جراحی با ژل ضدعفونی کننده و نیز خشک کردن ناحیه واژن از عفونت بعد از لابیاپلاستی جلوگیری می‌کند.
  • پوشیدن لباس‌های نخی و غیرتنگ نیز از عفونت پیشگیری می‌کند.
  • انجام فعالیت‌های سنگین باعث وارد شدن فشار بر ناحیه جراحی شده می‌شود بنابراین باید از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری شود.
  • مصرف مرتب داروهای تجویز شده و آب فراوان از دیگر راه‌های جلوگیری بروز عفونت است.

راه‌های درمان عفونت بعد از لابیاپلاستی

پس از مشاهده هرگونه علائم عفونت بهترین کار مراجعه به پزشک است. پزشک با توجه به شدت عفونت راه درمان مناسبی را انتخاب می‌کند. در صورتی که عفونت کم باشد، پزشک به تجویز داروهایی می‌پردازد که عفونت درمان شود.‌ داروهای آنتی‌بیوتیک و تزریق آن همچنین استفاده از پمادها جزء داروهایی هستند که در چنین مواردی توسط پزشک تجویز می‌شود. ولی اگر شدت عفونت زیاد باشد پزشک ناچار است بخیه‌ها را باز تا عفونت ایجاد شده را خارج و مجدد آن را بخیه کند.

سوالات متداول در مورد عفونت بعد از لابیاپلاستی

آیا عفونت بعد از لابیاپلاستی خطرناک است؟

عفونت بعد از لابیاپلاستی اگر به موقع درمان نشود می‌توانند خطرناک باشند. دقت داشته باشید که عفونت‌های جدی مانند تأخیر در بهبود زخم منجر به مشکلات بیشتری خواهد شد پس علاوه بر درمان رعایت دستورالعمل‌های پزشک به کاهش خطرات و عوارض می تواند بسیار کمک کند.

آیا تورم و سوزش بعد از لابیاپلاستی نشانه عفونت است؟

وجود تورم و سوزش در ناحیه جراحی شده در روزهای اول بعد از جراحی طبیعی است و به مرور با گذران دوران نقاهت کاهش می‌یابد اما اگر پس از گذشت چند هفته این تورم و سوزش کاهش نیافت و همراه با درد شد بهتر است با پزشک در این مورد مشورت کنید.

آیا عفونت می‌تواند باعث ناهنجاری در نتایج لابیاپلاستی شود؟

بله، عفونت‌های شدید یا درمان‌نشده می‌توانند بر نتایج نهایی عمل تأثیر بگذارند و می تواند نیاز به جراحی‌های ترمیمی را هم به همراه داشته باشد.

عفونت بعد از لابیاپلاستی جزو عوارضی احتمالی است که بنا به دلایل مختلفی چون ضدعفونی نکردن ناحیه واژن، عدم شستشوی محل جراحی، مصرف نکردن مرتب آنتی‌بیوتیک‌ها، فشار وارد شدن بر بخیه‌ها و برقراری رابطه جنسی در دوران نقاهت ارخ می دهد. دقت داشته باشید که این مشکل با علائم مختلفی چون تورم، درد، ترشح بدبو و خارش همراه است. از همین رو برای پیشگیری از بروز چنین عارضه‌ای باید در ابتدا به پزشک مجربی که از تجربه و تخصص کافی هم برخوردار است مراجعه نمایید و حتما مراقبت های بعد از عمل را نیز رعایت نمایید.