دکتر ژیلا غفوریان
Close this search box.
شایع‌ترین علائم نازایی

شایعترین علائم نازایی را بشناسید!

علائم نازایی در زوج‌ها از مهم‌ترین اطلاعاتی است که قبل یا بعد از ازدواج باید در مورد آن اطلاعات کاملی داشته باشند. اگر برای بچه‌دارشدن اقدام‌ کرده‌اید و به نتیجه نرسیده‌اید، شما تنها نیستید. میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین قبل از اینکه به سراغ درمان ناباروری بروید، بهتر است ابتدا علائم آن را در خود و یا همسرتان تشخیص دهید.

در این مطلب قصد داریم در مورد علائم نازایی و ناباروری درخانم‌ها و آقایان صحبت کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علائم نازایی

علائم نازایی متفاوت هستند و ممکن است به دلایل متعددی در هر یک از طرفین زوج‌ها و یا هر دو پدیدار شوند. ناباروری یک اصطلاح است که در آن زوج‌ها با وجود داشتن رابطه محافظت نشده بعد از مدت زمان یک سال، قادر به بچه‌دار شدن نباشند. اما نیاز به نگرانی نیست، چرا که امروزه با پیشرفت‌های پزشکی درمان‌های ایمن و موثری برای آن پیدا شده است.

اصلی‌ترین “علائم نازایی” باردار نشدن است. در برخی از افراد این امکان وجود دارد که نشانه‌های واضح دیگری وجود نداشته باشد. اما در ادامه این مقاله به متداول‌ترین این علائم می‌پردازیم.

علائم نازایی در زنان

خانوم‌ها با وجود علائم زیر که می‌تواند از علائم نازایی باشد، باید به بهترین متخصص زنان در کرج مراجعه کنند:

1. وجود قاعدگی‌های نامنظم می‌تواند به عنوان یکی از بیشترین علامت‌های نازایی در خانم‌ها به شمار بیاید.
  2. اگر بیشتر از 35 سال سن دارید و بیشتر از شش ماه برای بارداری تلاش کرده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید.
  3. اگر پریودهای شما بسیار دردناک است.

علائم ناباروری در مردان

بروز مشکلات هورمونی، مانند تغییر در رشد مو یا عملکرد جنسی برای آقایان می‌تواند یکی از نشانه‌های ناباروری در مردان باشد.

1. تغییر در امیال جنسی
  2. احساس درد در ناحیه بیضه‌ها و یا تورم
  3. بروز مشکلات نعوظ
  4. بروز مشکلاتی در انزال
شایع‌ترین علائم نازایی در زنان

بیشتر بدانید: برای درمان ناباروری در کرج به کجا مراجعه کنیم؟

احتمال بروز علائم نازایی در زنان

برای برخی از خانم‌‌ها این احتمال وجود دارید که علائم نازایی با توجه به مسائل و مشکلات زمینه‌ای دیگری بروز کند. برخی از این پیش‌زمینه‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• اگر سابقه بیماری‌های مرتبط با التهاب لگن دارید.
  • اگر بیش از یک سقط جنین داشته‌‌اید.
  • اگر در گذشته تحت درمان‌هایی مثل شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار گرفته‌اید.
  • اگر این علائم را دارید در اولین فرصت به بهترین دکتر نازایی در کرج یا شهر خودتان مراجعه کنید.

احتمال بروز علائم نازایی در مردان

هستند مردانی که به دلیل سابقه بیماری و عارضه‌های خاصی، علائم نازایی درآن‌ها پدیدار می‌شود. این بیماری‌ها می‌‌تواند موارد زیر را در بر بگیرد. توجه داشته باشید وجود این‌ها به معنای عدم باروری نخواهد بود و تنها امکان ناباروری در افراد را افزایش می‌دهد.

• اگر سابقه ابتلا به بیماری‌های بیضه یا پروستات را دارید.
  • اگر تحت درمان شیمی‌درمانی قرار گرفته‌اید.
  • اگر جراحی فتق انجام داده‌اید.
  • اگر از ابتدا بیضه‌هایی کوچکتر از اندازه معمولی در افراد بزرگسال داشته‌اید.
  • اگر سابقه ناباروری در اقوام خود داشته‌اید.
  • وجود نقص ژنتیکی
  • وجود مشکلات هورمونی
  • وجود دیابت باشد
  • وجود عفونت‌هایی مانند کلامیدیا، سوزاک، اوریون یا HIV

کلام آخر

در این مطلب در مورد متداول‌ترین علائم نازایی در خانم‌ها و آقایان صحبت کردم. همچنین احتمال بروز این علائم را با وجود برخی بیماری‌ها و عارضه‌ها بررسی کردیم. دانستن و تشخیص این علائم می‌تواند در پیشگیری و کوتاه کردن روند درمان بسیار کمک‌کننده باشد. حتما شما هم می‌دانید و در اینجا تنها متذکر می‌شویم  که تمامی زوج‌هایی که قصد داشتن فرزند را دارند، واجب است تا از ابتدای مسیر خود زیر نظر متخصص قرار بگیرند. اگر در تهران و یا کرج زندگی‌ می‌کنید می‌توانید برای رزرو نوبت از دکتر ژیلا غفوریان با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.