دکتر ژیلا غفوریان
Search
Close this search box.

ورم بعد از لابیاپلاستی

ورم بعد از لابیاپلاستی یک واکنش طبیعی بدن به جراحی است که در نتیجه آسیب به بافت‌ها ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که این تورم معمولاً در چند روز اول پس از جراحی به اوج می‌رسد و سپس به تدریج کاهش می‌یابد. ولی استفاده از کمپرس سرد، استراحت کافی و رعایت توصیه‌های پزشکی می‌تواند به کاهش ورم بسیار کمک کند. دقت داشته باشید در صورتی که ورم به مدت طولانی ادامه یابد یا با علائم دیگری مانند عفونت همراه باشد لازم است تا هر چه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهید.

عوامل موثر در ورم بعد از لابیاپلاستی

عوامل موثر در ورم بعد از لابیاپلاستی

ورم بعد از لابیاپلاستی یک پدیده طبیعی و معمول است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  •  جراحی لابیاپلاستی شامل برش و تغییر شکل بافت‌های حساس ناحیه تناسلی است که باعث تروما و در نتیجه ورم می‌شود.
  • به عنوان بخشی از فرآیند بهبودی، بدن به طور طبیعی واکنش التهابی نشان می‌دهد که می‌تواند باعث ورم در ناحیه جراحی شده شود.
  • پس از جراحی لابیاپلاستی، امکان تجمع مایعات وجود دارد و همین موضوع تورم و التهاب بعد از عمل به همراه دارد.  
  • ناحیه تناسلی به دلیل دارا بودن عروق خونی فراوان، بیشتر در معرض ورم قرار دارد.
  • فعالیت‌های فیزیکی شدید یا زود هنگام تورم ناحیه عمل شده را افزایش می دهد.
  • عدم پیروی از دستورالعمل‌های پزشک مانند استفاده از کمپرس سرد، استراحت کافی و مصرف داروهای تجویز شده می‌تواند باعث افزایش ورم شود.
  • مصرف نمک نوشیدنی‌های الکلی منجر به تجمع بیشتر مایعات در بدن و افزایش ورم خواهد شد.
  • در برخی موارد، داشتن عفونت ورم شدید و غیرطبیعی را بعد از عمل به همراه دارد از همه مهم تر این نوع ورم معمولاً با درد، قرمزی و ترشح همراه است.

مدت زمان بهبودی ورم پس از لابیاپلاستی

مدت زمان بهبودی ورم پس از لابیاپلاستی می‌تواند متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی در حالت کلی روند بهبودی ورم به شرح زیر است:

✳️ چند روز اول

در روزهای اول پس از جراحی، ورم بعد از جراحی به حداکثر می رسد ولی دقت داشته باشید که این مرحله می تواند همراه با احساس ناراحتی و درد باشد ولی با مصرف داروهای تجویز از سوی پزشک قابل کنترل است.

✳️ یک تا دو هفته بعد

در این دوره، ورم به تدریج کاهش می‌یابد. با این حال، ناحیه جراحی همچنان ممکن است متورم و حساس باشد. از همین رو استفاده از کمپرس سرد و استراحت کافی در کاهش آن نقش بسزایی دارد.

✳️ سه تا چهار هفته بعد

در این مدت بیشتر ورم و التهاب بعد از عمل کاهش یافته است و بیشتر افراد می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند، اما همچنان باید از انجام هر گونه فعالیت‌های سنگین خودداری نمایند.

✳️ شش هفته تا سه ماه بعد

ورم باقی‌مانده به تدریج کاهش می‌یابد و ناحیه جراحی به حالت طبیعی نزدیک می‌شود. تا این زمان، نتایج نهایی جراحی معمولاً قابل مشاهده است.

توجه داشته باشید که مدت زمان بهبودی ورم می‌تواند بین افراد متفاوت باشد ولی در حالت کلی، پیروی از مراقبت های بعد از لابیاپلاستی نقش مهمی در تسریع بهبودی و کاهش ورم خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: خوابیدن بعد از لابیاپلاستی

چه زمانی ورم بعد از لابیاپلاستی می تواند نگران‌کننده باشد؟

دقت داشته باشید که ورم پس از لابیاپلاستی معمولاً چند روز پس از جراحی بیشتر بوده و به تدریج کم تر می شود. با این حال، مشاهده برخی علائم می تواند نگران کننده باشد از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. اگر ورم پس از چند روز از جراحی نه تنها بهبود نکرده بلکه بیشتر هم شده باشد نشانه‌ای از ایجاد عفونت یا تجمع مایعات است که لازم است تا حتما برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه شود.
  2. اگر تورم همراه با درد شدید یا حس نامتعادلی (مانند احساس گرما، قرمزی شدید و خارش) باشد نیاز به درمان فوری دارد چرا که می تواند نشان دهنده عفونت باشد.
  3. اگر در ناحیه جراحی ترشحات غیرعادی مثل خونریزی زیاد، ترشحات چرکی یا بوی بد را مشاهده کردید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه نمایید.
  4. اگر پوست ناحیه جراحی به طور ناگهانی سفت یا حساس به لمس شود نیاز به بررسی فوری توسط پزشک دارد.

به طور کلی، هر گونه تغییر نامعمول و نگران‌کننده در ناحیه جراحی باید مورد توجه قرار گیرد.

سوالات متداول ورم بعد از لابیاپلاستی

کاهش ورم پس از لابیاپلاستی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان بهبودی ورم پس از لابیاپلاستی در هر فدی می تواند کاملا متفاوت باشد چرا که و به عوامل مختلفی چون نحوه انجام جراحی، واکنش بدن به جراحی، رعایت مراقبت های بعد از عمل و … بستگی دارد. ولی در حالت کلی تا چند هفته اول پس از جراحی تورم و التهاب کاهش می یابد ولی اگر برای طولانی مدت ادامه داشت هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

آیا داشتن تغذیه مناسب در کاهش ورم بعد از عمل تاثیر دارد؟

بله، تغذیه مناسب بعد از عمل لابیاپلاستی می‌تواند تاثیر مهمی در کاهش ورم داشته باشد. چرا که بدن نیاز به تغذیه متعادل و غنی از مواد مغذی دارد تا فرایند بهبودی بهتر و سریع‌تری داشته باشد. مواردی که می‌توانند در کاهش ورم پس از لابیاپلاستی مؤثر باشند شامل مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات، مصرف مقدار کافی آب، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند میوه‌ها و سبزیجات، و کاهش مصرف نمک می‌باشد. همچنین، مصرف مکمل‌های غذایی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها هم به تسریع روند بهبودی کمک می کند.

در نهایت…

به عنوان نتیجه گیری باید اشاره کنیم که داشتن ورم بعد از عمل لابیاپلاستی امری طبیعی است ولی برای کاهش تورم و تسریع روند بهبودی، رعایت مراقبت ها، استراحت کافی، و داشتن تغذیه مناسب، عدم انجام فعالیت های سنگین بدنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ولی اگر تورم ناشی از عمل طولانی مدت شد هر چه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *