گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی

گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی جزو یکی از عارضه‌های احتمالی جراحی است که خیلی از خانم ها نگران آن هستند البته دقت داشته باشید که این عارضه در موارد نادری رخ می دهد ولی متقاضیان انجام این عمل می بایست با انجام مراقبت‌ها و رعایت دستورات از بروز آن پیشگیری کنند. اگر شماهم قصد انجام عمل لابیاپلاستی را دارید و نگران عارضه گوشت اضافی هستید؛ برای اطلاع از دلیل و راه‌های درمانی تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

علت ایجاد گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی

دلایل گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی

گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی به دلایل متعددی به‌ وجود می‌آید. این عارضه در برخی موارد موقتی است و بروز آن در افراد به ندرت دیده می‌شود. در حالت کلی حدود یک یا دو درصد افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند با عارضه بروز گوشت اضافه مواجه می‌شوند.

از جمله دلایل ایجاد گوشت اضافه بعد از جراحی لابیاپلاستی می‌توان به کلوئید‌سازی پوست اشاره کرد. به عبارتی افرادی که پوست کلوئیدساز دارند احتمال بروز گوشت اضافه در آنها بیشتر است. البته وجود التهاب و عفونت در محل جراحی هم یکی از این علت‌های بروز این مشکل است.

دقت داشته باشید که خونریزی در محل زخم باعث جمع شدن خون در زیر پوست شده و این ضایعه تبدیل به گوشت اضافه خواهد شد. لازم به ذکر است که اگر فشار نادرستی بر بخیه وارد شود، باعث ایجاد پوست اضافه در محل زخم می‌شود.

باز شدن بخیه‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز عفونت و ایجاد گوشت اضافه در ناحیه جراحی است؛ در صورتیکه فرد با بازشدگی بخیه‌ها مواجه شد سریعا بهترین متخصص زنان در کرج مراجعه نمایید.

راه‌های درمان گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی

یکی از مهم‌ترین اقدامات بعد از جراحی، مراجعه مجدد به پزشک برای معاینه و بررسی وضعیت بعد از عمل است. پزشک پس از بررسی وضعیت در صورت وجود هرگونه مشکل و ضایعه برای درمان اقدام می‌کند. یکی از مهم‌ترین راه‌های درمانی گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی استفاده از پماد است که البته این روش در کوتاه مدت نتایج موثری دارد ولی توجه داشته باشید که در صورت جزئی بودن گوشت اضافه می توان این روش درمانی را انتخاب کرد.

اگر این روش پاسخگو نبود برای از بین بردن گوشت اضافی نیاز به انجام یک جلسه جراحی است که کاملا سرپایی بوده و نیاز به بستری شدن ندارد و دوران نقاهت کوتاهی هم دارد البته لیزر هم یکی دیگر از روش‌های سرپایی و مطمئن برای از بین بردن گوشت اضافه است که می تواند نتایج موثری را به همراه داشته باشد.

تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز گوشت اضافه پس از لابیاپلاستی

بروز گوشت اضافه پس از عمل لابیاپلاستی می‌تواند تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی باشد. یکی از عوامل ژنتیکی همانطور که پیش‌تر بیان شد نوع پوست است در واقع نوع پوست در بروز این عارضه تاثیر زیادی دارد. پوست‌های کلوئیدی باعث تجمع پوست در محل زخم و تبدیل آن به گوشت اضافه می‌شوند.

همچنین عوامل محیطی نیز در بروز گوشت اضافه تاثیر دارد؛ برای مثال مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی و رعایت بهداشت در ایجاد گوشت اضافه موثر است. از سوی دیگر، عفونت‌های موجود باعث ایجاد مشکلات بیشتر می‌شود؛ بنابراین باید از هرگونه عفونت به عنوان عامل زمینه‌ساز ایجاد گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی و تشدید آن پیشگیری کرد.

چگونه از ایجاد گوشت اضافه پس از لابیاپلاستی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ایجاد گوشت اضافه پس از لابیاپلاستی، لازم است تا به نکات زیر توجه نمایید:

✳️ انتخاب پزشک مجرب یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از عفونت و ایجاد گوشت اضافه است پس نزد یک جراح با تجربه عمل خود را انجام دهید.

✳️ رعایت مراقبت‌های لازم و رعایت دستورالعمل‌های پزشک جزو مثل بهداشت فردی جزء مهم ترین راه های پیشگیری محسوب می شود.

✳️ پوشیدن لباس‌های نخی گشاد علاوه بر پیشگیری از ایجاد عفونت بعد از لابیاپلاستی از ایجاد گوشت اضافه هم جلوگیری می کند.

✳️ مراقبت از بخیه یکی از موثرترین راهکارها برای پیشگیری از این عارضه است.

✳️ داشتن رابطه جنسی در دوران نقاهت ممنوع بوده و تا زمان تایید پزشک توصیه نمی‌شود.

با رعایت این نکات، می‌توان احتمال بروز گوشت اضافه پس از لابیاپلاستی را کاهش داد.

سوالات متداول گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی

آیا جای گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی باقی می‌ماند؟

در صورت انجام مراقبت‌های لازم و مصرف دارو و پماد‌ها گوشت اضافه کاملا رفع می‌شود و هیچ‌ اسکار و اثری در پوست هم باقی نمی ماند.

آیا وجود گوشت اضافه در نامتقارن شدن لابیا موثر است؟

خیر- چرا که علاوه‌ بر گوشت اضافه، وجود تورم و التهاب نیز باعث نامتقارن شدن لابیا خواهد داشت از همین رو افرادی که حساسیت بالایی در تقارن لابیا دارند می‌توانند عمل جراحی دوباره انجام دهند.

آیا گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی باعث بروز درد می‌شود؟

پوشیدن لباس‌های تنگ باعث برخورد بیشتر لباس‌ زیر با لابیا و ایجاد درد می‌شود.

بروز گوشت اضافه بعد از لابیاپلاستی یکی از عوارض نادر بعد از عمل است. این وضعیت معمولاً به دلیل نوع پوست، تورم و… است. از همین رو برای اصلاح نیاز استفاده از پماد یا حتی انجام جراحی ثانویه دارد. پس بهتر است با پزشک جراح خود مشورت کنید تا بهترین راهکار را بر اساس شرایط خاص شما پیشنهاد دهد.