تنبلی تخمدان

نشانه‌ها و دلایل تنبلی تخمدان را بشناسید!

تنبلی تخمدان که به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شناخته می‌شود، یکی از مشکلات هورمونی است که امروزه بسیار در بین خانم‌ها شایع شده است. این عارضه درمان قطعی ندارد، اما می‌توان برخی از علائم مربوط به آن را کاهش داد. تنبلی تخمدان می‌تواند علائم و علت‌های متفاوتی داشته باشد، که بهتر است در مورد آن‌ها اطلاعات کاملی داشته باشید. در این مطلب در مورد این عارضه به طور مفصل صحبت می‌کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تنبلی تخمدان

در تنبلی تخمدان کیسه‌های کوچکی از مایع در امتداد لبه بیرونی تخمدان ایجاد می‌شود. این کیست‌ها حاوی تخمک نابالغ هستند که به آن‌ها فولیکول نیز گفته می‌شود. علت اصلی بروز سندروم تخمدان پلی‌کیستیک همچنان مشخص نشده است و ممکن است به دلایل ژنتیکی نیز بروز کند. لازم به ذکر است با وجود اینکه گفته می‌شود، علت اصلی این بیماری همچنان ناشناخته است، اما با کاهش علائم آن می‌توان از عوارض بلند مدت آن مثل بروز بیماری‌هایی چون دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی پیشگیری کرد.

یکی از عوارض بیماری سندروم تخمدان پلی‌کیستیک نازایی است که باید برای رفع آن به بهترین دکتر نازایی در کرج یا تهران مراجعه کنید.

علائم تنبلی تخمدان

خیلی از خانم‌هایی که به “تنبلی تخمدان” دچار هستند در مورد آن آگاهی ندارند و نمی‌دانند که به آن  مبتلا هستند. بنابراین واجب است تا علائم این بیماری را بشناسید تا در صورت شناخت آن در خود، به بهترین متخصص زنان در کرج یا شهر خودتان مراجعه کنید.

علائم تنبلی تخمدان معمولا از ابتدای دوران قاعدگی شروع می‌شود. این علائم در هر فردی متفاوت است و ممکن است نشانه‌های بیماری در دو فردی که به این بیماری مبتلا هستند، یکسان نباشد. به صورت کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان علائم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک در خانم‌ها دانست:

1. داشتن دوران قاعدگی نامنظم
  2. داشتن دوران قاعدگی با مدت زمان کم یا خیلی زیاد
  3. مشاهده ریزش موی سر در حد طاسی با الگوی مردانه (به دلیل آندروژن بالا)
  4. مشاهده بروز جوش و آکنه شدید (به دلیل آندروژن بالا)
  5. چاقی بیش از حد

بیشتر بدانید: بهترین جراح لابیاپلاستی کرج کیست؟

دلایل تنبلی تخمدان

همانطور که گفته شد علت‌های اصلی این بیماری هنوز شناخته نشده است، اما برخی موارد می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در پدیدار شدن آن ایفا کند:

1. مقاومت به انسولین هورمونی؛ از نشانه‌های داشتن این مقاومت در بدن می‌توان به  وجود لکه‌های تیره پوست در قسمت پایین گردن، کشاله ران، زیر بغل یا زیر سینه‌ها باشد.
  2.   التهاب با درجه پایین؛ افراد مبتلا  به تنبلی تخمدان نوعی التهاب طولانی‌مدت و با درجه پایین دارند که ممکن است منجر به باعث تولید آندروژن و در نتیجه مشکلات قلبی و عروقی شود.
  3. وراثت؛ داشتن سابقه خانوادگی ممکن است در ایجاد این پدیده در خانم‌ها موثر باشد.

عوارض تنبلی تخمدان

برخی از موارد زیر می‌تواند به عنوان عوارض تنبلی تخمدان در فرد مبتلا به آن بروز پیدا کند:

• ناباروری
  • دیابت بارداری یا فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • التهاب شدید کبد ناشی از تجمع چربی در کبد
  • سندرم متابولیک
  • دیابت نوع دو
  • آپنه خواب
  • اضطراب
  • اختلالات خوردن
  • سرطان پوشش رحم (سرطان آندومتر)

خلاصه

همانطور که در بالا خواندید تنبلی تخمدان یکی از عوارض شایع در میان خانم‌ها است که عوارضی همچون نامتعادل کردن هورمون‌های تولیدی در بدن را به همراه دارد. این عدم تعادل در هورمون امکان دارد خود را به صورت نامنظمی در پریود به موقع نشان دهد. تولید آندروژن (یکی از هورمون‌های مردانه) یکی از اصلی‌‌ترین علت‌های بروز این عارضه است که زنان دارای سندروم تخمدان پلی‌کیستیک سطوح بالاتری از آن را دارند.

برخی از علائم این بیماری همچون رشد بی‌رویه موهای زائد، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای بیمار شود و یا کیفیت زندگی وی را تحت تاثیر قرار دهد. با اینکه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما برای رهایی از علائم آن باید به دکتر مراجعه کنید. چرا که با در پیش گرفتن برخی از توصیه‌ها می‌توان این علائم را کمتر کرد.