جراحی هیسترکتومی در کرج

جراحی هیسترکتومی در کرج

دلایل مختلفی برای جراحی هیسترکتومی وجود دارد که باعث می‌شود، پزشک انجام این عمل را برای مراجعه کننده تجویز کند. عمل هیسترکتومی یا جراحی برداشتن رحم یکی از جراحی‌های سخت به شمار می‌رود که مراقبت بعد از عمل نیاز دارد و زمان بهبود در بیمار با توجه به شرایط بیمار و توان بدنی او ممکن است طولانی‌تر باشد ولی اگر جراحی زیر نظر یک پزشک با تجربه انجام شود تمامی موارد ذکر شده به حداقل می رسد. برای اطلاع از نحوه آمادگی قبل از عمل، انواع روش‌های جراحی و بسیاری از موارد مرتبط تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

جراحی هیسترکتومی

علت انجام جراحی هیسترکتومی

زمانی که درمان بیماری های رحمی به روش‌های غیر تهاجمی پاسخ ندهند، معمولا آخرین راه برداشتن رحم است. چرا که در این عمل به این دلیل که رحم کاملا برداشته می‌شود، فرد دیگر قادر به بارداری نیست. اما، چه بیماری‌هایی سبب انجام جراحی هیسترکتومی می‌شود؟ باید گفت، بیماری‌هایی چون درد مزمن لگنی، سرطان تخمدان، فیبروم رحمی بزرگ، بیماری‌های عفونی، افتادگی رحم، آندومتریوز، آدنومیوز، سرطان دهانه رحم، خونریزی‌های شدید قاعدگی که قابل کنترل نباشند همگی منجر به برداشتن رحم می‌شوند.

افتادگی رحم معمولا به دلیل افزایش سن، زایمان طبیعی، اضافه وزن، مشکلات روده، مثانه و رحم ممکن است پیش بیاید. در این میان، بیماری‌های عفونی که با کمک آنتی بیوتیک‌ها برطرف نشوند نیز پزشک را به جراحی برداشتن رحم سوق می‌دهند. در خصوص خونریزی شدید دوران قاعدگی نیز باید گفت که گاهی به دلیل وجود فیبروم، تغییرات هورمونی یا سرطان، خونریزی قاعدگی ممکن است نامنظم و یا شدید باشد که در این حالت تنها راه درمان برداشتن رحم است.

آمادگی های لازم قبل از جراحی هیسترکتومی

درست مانند هر روش تهاجمی دیگر، آمادگی‌هایی باید قبل از عمل جراحی روی بیمار صورت بگیرد. در جراحی برداشتن رحم باید موارد زیر را قبل از عمل رعایت کنید.

  •  مشاوره با پزشک و رعایت دستورات او قبل از عمل
  • کاهش وزن اضافی، در صورت داشت اضافه وزن
  • خودداری از استفاده از سیگار، مصرف سیگار ممکن است خللی در بیهوشی ایجاد کند.
  • اعلام هرنوع بیماری زمینه‌ای، داروهای مصرفی یا داشتن آلرژی خاص به پزشک ضرورت دارد. برخی از داروها یا آلرژی ممکن است نوع بیهوشی که قرار است برای شما در نظر گرفته شود را تغییر دهد.
  • یک هفته قبل از عمل مایعات زیادی بنوشید. این کار از دچار شدن به یبوست جلوگیری می‌کند. چرا که یبوست ممکن است بعد از عمل ناراحتی‌هایی برای شما ایجاد کند.
  • روز قبل از عمل غذاهای سبک، مقوی و سالم مصرف کنید.
  • شب قبل از عمل به خوبی استراحت کنید. چرا که ترشح هورمون استرس سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند. ضعیف شدن سیستم ایمنی برای بعد از جراحی خوب نیست و باعث می‌شود دوران نقاهت طولانی شود و نتوانید درد بعد از عمل را تحمل کنید.
  • اطلاع از مدت زمان بستری و مدت زمان دوران نقاهت
  • مراقبت از خود و بلند نکردن وسایل سنگین
  • آماده کردن اطرافیان برای کمک به شما بعد از جراحی، چرا که در جراحی برداشتن رحم مدت ریکاوری چندین هفته طول می‌کشد.
  • در دسترس گذاشتن وسایل اقدام مهمی است تا بعد از عمل نیاز به حرکات کششی زیاد نداشته باشید. یعنی احتیاجی به برداشتن وسایل ضروری از سطوح بالا یا پایین نباشد. همه چیز را برای مدتی در دسترس خود قرار دهید.

تمامی موارد ذکر شده توسط دکتر ژیلا غفوریان ابدی بهترین متخصص زنان در کرج به طور کامل و مفصل در جسله مشاوره به شما توضیح داده می شود تا بهترین نتیجه را از عمل دریافت نمایید.

انواع جراحی هیسترکتومی

جراحی هیسترکتومی با توجه به میزان آسیبی که بیمار با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند می‌تواند انجام شود که از انواع مختلف آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✳️ کامل

در جراحی به روش کامل، تمامی بافت رحم کاملا از بدن بیمار خارج می‌شود. این روش درد بسیار زیادی برای بیمار به همراه دارد چرا که در این روش دهانه رحم، لوله‌های فالوپ، خود رحم و تخمدان‌ها به صورت کامل خارج می‌شوند.

✳️ جزئی

در روش جراحی برداشتن رحم به روش جزئی دهانه رحم برداشته نمی‌شود و تنها قسمت بالایی یا فوقانی رحم از بدن بیمار خارج می‌شود در واقع به این روش جراحی هیسترکتومی سوپراسرویکال نیز گفته می‌شود.

✳️ رادیکال

روش جراحی به روش رادیکال زمانی انجام می‌شود که فرد با بیماری سرطان در این نواحی درگیر شده باشد. در این روش رحم، دهانه رحم، لوله فالوپ، تخمدان‌ها، قسمت بالایی رحم، غدد لنفاوی اطراف و برخی بافت‌های دیگر برداشته می‌شود. این روش به بیمار کمک می‌کند تا نواحی درگیر سرطان کاملا پاکسازی شوند و در صورت رشد کردن به دیگر نقاط اطراف سرایت نکند.

✳️ واژینال

در این روش بدون انجام هیچ نوع برشی روی شکم، از طریق واژن جراحی انجام می‌شود. این روش یک جزء عمل های نیمه تهاجمی به حساب می‌آید و معمولا اگر مشکل بیمار به اندازه یک سرطان خطرناک نباشد از این روش استفاده می‌شود دقت داشته باشید که در این روش لوله‌های رحمی و تخمدان‌ها برداشته می‌شود.

بعد از جراحی هیسترکتومی با چه مشکلاتی ممکن است مواجه شویم؟

عوارض جراحی هیسترکتومی 

جراحی هیسترکتومی یکی از جراحی‌هایی است که بعد از آن بیمار توانایی پریود شدن و بارداری را از دست می‌دهد. به همین دلیل، این جراحی روشی است که تنها برای نجات جان بیمار انجام می‌شود از جمله خظرات و عوارضی که این جراحی به همراه دارد عبارتند از:

  • خونریزی شدید
  • یائسگی زودرس
  • تداخل واژن با مجاری ادرار
  • بی‌اختیازی ادرار
  • افتادگی واژن
  • ایجاد عفونت
  • لخته شدن خون
  • احتمال حساسیت و واکنش به داروی بیهوشی

سوالات متداول

آیا بعد از عمل هیسترکتومی می‌توان رابطه جنسی برقرار کرد؟

با توجه به اینکه طول درمان تقریبا با توجه به سیستم ایمنی بدن هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. اما باید به حالت کلی، پس از شش یا هفت هفته بعد از عمل می‌توانید رابطه جنسی برقرار کنید.

آیا خونریزی بعد از جراحی هیسترکتومی نرمال است؟

خونریزی بعد از عمل هیسترکتومی تا شش هفته طبیعی است اما، اگر مدت زمان خونریزی بیش از این مدت باشد و مقدار و شدت آن روزبه‌روز بدتر شود، احتمال پاره شدن کاف واژینال یا هموراژی وجود دارد. در این شرایط حتما باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

مراقبت بعد از عمل برداشتن رحم شامل چیست؟

استراحت کافی، خودداری از بلند کردن اجسام سنگین، بالا نرفتن از پله، درخواست کمک از اطرافیان تا در دوران نقاهت از شما مراقبت کنند.

در نهایت….

جراحی هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم یک روش تهاجمی است که با درد و خونریزی زیادی همراه است. این عمل باعث می‌شود فرد توانایی بارداری و پریود شدن را کاملا از دست بدهد. به همین دلیل، در شرایطی که حال بیمار وخیم است و درمان‌ با دارو پاسخگو نیست، از این روش استفاده می‌شود. معمولا انواع سرطان رحم، تخمدان و دهانه رحم یا فیبروم‌ها و خونریزی و افتادگی رحم عامل اصلی این جراحی است در صورتی سوال دیگری در مورد این جراحی دارید می توانید در بخش انتهای مقاله مطرح نمایید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *