خونریزی بعد از لاپاراسکوپی

خونریزی بعد از لاپاراسکوپی و علت آن

خونریزی بعد از لاپاراسکوپی یکی از مواردی است که بسیاری از افراد پس از این جراحی حساس و پیشرفته آن را تجربه می‌کنند. ممکن است بروز این شرایط در افراد امری عادی تلقی شود، ولی گاهی اوقات نوع شدیدی از عارضه خونریزی در بدن بیمار ایجاد می‌شود. چنانچه خونریزی کم و جزئی باشد، به زودی رفع شده و آن چنان اهمیتی ندارد. اما خونریزی شدید که البته امری نادر است، نیاز به مراجعه به پزشک متخصص و پیگیری خواهد داشت. در ادامه به بررسی دلایل و راه‌های مدیریت و کاهش خونریزی بعد از لاپاراسکوپی می‌پردازیم.

دلایل خونریزی بعد از لاپاراسکوپی

خونریزی بعد از لاپاراسکوپی تنها یک دلیل ندارد و ممکن است عوامل متعددی در رخ دادن آن موثر باشند. از مهم‌ترین علت‌های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✳️ آسیب به عروق

در حین جراحی لاپاراسکوپی، در ناحیه سوراخ‌های جراحی، عروق کوچکی ایجاد می‌شوند. ممکن است این عروق نیاز به خونرسانی بیشتری داشته و موجب ایجاد خونریزی شوند. اغلب این نوع خونریزی کمتر از چند روز بعد از جراحی بهبود خواهد یافت.

✳️ ترشحات طبیعی

ممکن است بعد از لاپاراسکوپی، ترشحات طبیعی نظیر مایع التهابی، لخته‌های خون و مایع لوله‌های صفراوی، با خارج شدن از سوراخ‌های جراحی، خونریزی را تشدید کنند. معمولا این نوع خونریزی تا چند روز بعد از جراحی ادامه داشته و سپس کمتر می‌شود.

✳️ عفونت

در برخی موارد، خونریزی ناشی از عفونت در ناحیه جراحی خواهد بود و از علائم این نوع خونریزی می‌توان به عفونت، تورم، قرمزی، درد شدید، تب و ترشحات نامطلوب اشاره کرد.

توجه داشته باشید که عوامل دیگری نیز در این موضوع دخیل می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مصرف دارو‌
  • ایجاد هیسترکتومی سوپراسرویکال
  • بخیه نقاط برش خورده به روش نادرست
  • مسدودسازی نادرست رگ‌ها
  • ایجاد آسیب به ناحیه برش‌ها
  • استفاده از پد تامپون
  • ایجاد آسیب به بافت
  • عفونت در قسمت‌های بخیه خورده
  • پاره شدن بخیه یا ایجاد آسیب در آن

با مراجعه به بهترین جراح لاپاراسکوپی در کرج از بروز هر گونه مشکلی در آینده جلوگری می شود.

عوامل خطر خونریزی بعد از لاپاراسکوپی

هر چند که ممکن است در بیشتر مواقع بروز خونریزی بعد از لاپاراسکوپی در بیمار امری عادی تلقی شود، ولی در مواردی که این عارضه شدت داشته باشد، این احتمال وجود خواهد داشت که سلامتی بیمار را تهدید کند. در این صورت لازم است بیمار جهت تشخیص علت اصلی این مشکل از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های پزشک استفاده کند.

این شرایط در حالتی است که خونریزی بیمار بیشتر از مقدار خونریزی در دوران قاعدگی باشد و یا بیمار با درد، عفونت، تب، تورم و … مواجه شود. در نتیجه این وضعیت می تواند غیرطبیعی تلقی شود برای تشخیص میزان خونریزی لازم است بیمار از پد نوار بهداشتی استفاده نماید تا خیس شدن آن را به طور مداوم بررسی کند. لازم به ذکر است که فرد نباید بدون مشورت با پزشک متخصص از تامپون استفاده نماید.

شدت خونریزی بعد از لاپاراسکوپی

در مورد شدت طبیعی خونریزی پس از انجام لاپاراسکوپی می‌توان گفت که این خونریزی در حد لکه بینی و به رنگ صورتی و یا خونریزی بسیار کم به صورت واژینال است. این خونریزی معمولا بین ۴ تا ۶ هفته پس از انجام عمل به طول خواهد انجامید. علاوه بر این ممکن است در هفته اول جراحی، فرد در زمان استراحت کردن و یا پس از ادرار کردن با این خونریزی مواجه شود. این خونریزی نشان دهنده بهبود یافتن زخم‌های داخلی بوده و به تدریج و با مرور زمان از بین می‌رود.

در برخی از موارد، خونریزی بعد از لاپاراسکوپی طبیعی محسوب نخواهد شد. این موارد عبارتند از:

👈🏻 چنانچه خونریزی بسیار شدید بوده و از میزان خونریزی در حین قاعدگی طبیعی خیلی بیشتر باشد.

👈🏻 اگر خونریزی بیمار به مقداری باشد که در مدت زمان یک ساعت، یک عدد پد نوار بهداشتی به صورت کامل خیس گردد.

در چنین وضعیتی بسیار ضروری است تا بدون اتلاف وقت به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید برای دیافت مشاوره از دکتر ژیلا غفویان با شماره 02634000161 ، 02632264533 تماس حاصل نمایید.

راه های کاهش خونریزی بعد از لاپاراسکوپی

خونریزی بعد از لاپاراسکوپی در هفته ابتدایی پس از جراحی به طور طبیعی رخ می‌دهد و گاهی ممکن است این شرایط تا چند هفته هم ادامه داشته باشد. در این شرایط پس از مراجعه به پزشک، او بیمار را جهت ارزیابی شدت این عارضه و کاهش آن و همچنین به دست آوردن سلامت جسمی سریع مورد بررسی قرار داده و اقدامات درمانی لازم را تجویز می‌نماید. علاوه بر این پزشک نوع داروهای مصرفی فرد و تأثیر آن‌ها را نیز مورد نظر قرار می‌دهد. در این حالت ممکن است پزشک با بررسی شدت خونریزی، تدابیر گوناگونی مانند گزینه‌های زیر را جهت کنترل و مدیریت این عارضه برای بیمار در نظر بگیرد:

• استراحت کافی بیمار در خانه
  • مصرف داروهای ضد التهاب و همچنین داروهای تنظیم کننده هورمونی
  • تعیین وضعیت بعد از جراحی
  • تزریق برخی از داروهای تنگ کننده عروق جهت کاهش خونریزی

بیشتر بخوانید: هزینه عمل لاپاراسکوپی در کرج

آیا خونریزی پس از جراحی لاپاراسکوپی خطرناک است؟

معمولا خونریزی بعد از لاپاراسکوپی مشکل جدی نبوده و در بیشتر مواقع به صورت طبیعی کاهش می‌یابد. البته در مواردی که خونریزی شدید است، فرد نیاز به درمان و مراقبت دارد. برای پیشگیری از خطرات احتمالی توصیه می‌شود در این مواقع فرد با پزشک در مورد خونریزی مشورت کند. چرا که این احتمال وجود دارد در زمان انجام لاپاراسکوپی، برخی از بافت‌های مجاور تحت تأثیر قرار گرفته و خونریزی شدید به همین دلیل ایجاد شده باشد.

خونریزی ناف بعد از عمل لاپاراسکوپی به چه علت است؟

به طور معمول خونریزی از ناف پس از انجام لاپاراسکوپی امری نادر محسوب می‌شود. این خونریزی ممکن است به علت‌های مختلفی نظیر عفونت، آسیب عروق ناف یا سایر مشکلات ناشی از عمل جراحی رخ دهد. پزشک متخصص با ارزیابی و بررسی وضعیت شما می‌تواند تشخیص دقیق‌تری را داده و شما را در این زمینه راهنمایی کند.

چرا الگوی خونریزی قاعدگی بعد از لاپاراسکوپی تغییر می‌کند؟

پس از انجام لاپاراسکوپی، ممکن است برخی از خانم ها تغییرات هورمونی را تجربه نمایند که این موضوع اختلال قاعدگی را به همراه دارد. توجه داشته باشید که تمامی این تغییرات موقت بوده و در مدت چند ماه به صورت طبیعی تنظیم می‌شوند.

به صورت کلی انجام هر کدام از اعمال جراحی، می‌تواند با عوارضی شایع همراه باشد. جراحی لاپاراسکوپی هم از این قاعده جدا نبوده و گاهی اوقات برای فرد بیمار عوارضی چون خونریزی به دنبال دارد. خونریزی بعد از لاپاراسکوپی در مواقعی کم و طبیعی بود و در مدت کوتاهی برطرف می‌شود. ولی ممکن است گاهی فرد به خونریزی شدید دچار شود که باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نماید.