دکتر ژیلا غفوریان
Search
Close this search box.
درمان نازایی

درمان ناباروری در کرج

اگر زوجی به مدت یکسال علیرغم داشتن رابطه جنسی منظم و بدون استفاده از وسایل پیشگیری، باردار نشده باشد، را نابارور گویند. جالب است بدانید که در ۱۰ تا ۱۵ درصد زوج‌ها ناباروری دیده می‌شود. علت ناباروری ۴۰ درصد مربوط به مردان، ۴۰ درصد مربوط به زنان و ۱۰ درصد مربوط به هر دوی آنهاست. در این مقاله به موضوع درمان ناباروری در کرج و روش های مختلف درمان نازایی می پردازیم.

ناباروری چیست؟

امروزه یکی از بیماری‌های شایع در زوجین 20 تا 45 سال، ناباروری است. در حالت طبیعی، یک زوج بعد از 12 ماه رابطه جنسی محافظت نشده، بارور می شود. باروری، در واقع شانس بارداری در هر چرخه ی قاعدگی است. در صورتی که زوجین بدون پیشگیری، بعد از گذشت یک سال بارور نشوند، احتمال ناباروری در آن‌ها بررسی می‌شود. احتمال ناباروری برای زنانی که یکبار باردار شده، اما قادر به حفظ جنین در رحم خود نیستند، نیز وجود دارد.

نکته حائز اهمیت این است که همیشه ناباروری از سمت خانم ها نیست؛ هر دو نفر می توانند عامل نازایی و ناباروری باشند؛ به معنای دیگر، در بسیاری موارد یک نفر به تنهایی باعث بروز نازایی نمی شود و هر دو زوج با هم، در این امر دخیل هستند. طبق تحقیقات دلیل حدود یک سوم از ناباروری ها، مردان بوده اند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره درباره احتمال ناباروری خود، فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی
شماره موبایل
پیام
فرم‌ها با موفقیت ثبت شد!
شماره خود را مجددا وارد نمایید.

علل نازایی در زنان

عوامل بسیاری در ناباروری بانوان نقش دارند که شامل موارد زیر می باشند:

  • عوارض ناشی از بارداری خارج از رحم
  • بیماری های مقاربتی
  • کم کاری یا پر کاری غده تیروئید
  • وجود ناهنجاری در ناحیه تخمدان و رحم
  • پایین بودن سطح کیفیت تخمک ها
  • رژیم غذایی نامناسب
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • اضافه وزن یا لاغری
  • سطح بالای از کلسترول خون
  • استرس
  • استعمال دخانیات
  • ابتلا به آندومتریوز
  • تنبلی تخمدان
  • پایین بودن ذخیره تخمدان amp
  • سقط های مکرر

پیشنهاد می کنیم پیش از خواندن ادامه مطلب، مقاله تاثیر چاقی بر باروری زنان را مطالعه نمایید.

علل نازایی در مردان

  • تعداد اسپرم کم
  • مردانی که سابقه‌ی بیماری‌های مربوط به بیضه، پروستات داشته‌اند
  • افرادی که تحت معالجه سرطان قرار گرفتند.
  • مردانی که دارای بیضه‌های کوچک یا تورم در بیضه هستند
  • افرادی که دارای سابقه‌ی ناباروری در خانواده هستند.

انواع روش های درمان نازایی

دارو درمانی

دارو درمانی

برای درمان نازایی در کرج داروهایی برای تحریک تخمدان ها و برای تولید تخمک های بیشتر تجویز می شود. این داروها معمولاً به صورت خوراکی استفاده می شوند و یا به صورت تزریقی. یکی از داروهای رایج برای این مشکل داروی کلومیفن است که یک آنتی استروژن قوی است. این دارو برای تحریک تخمدان ها و فرآیند تخمک گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و مستقیما روی هیپوتالاموس مغز اثر می گذارد.

گونادوتروپین نیز متداول ترین داروی تزریقی برای افزایش تخمک گذاری می باشد.

ivf

درمان ناباروری با آی وی اف

در این روش درمان نازایی نمونه ای از اسپرم های مرد و تخمک زن گرفته و عمل لقاح در محیط آزمایشگاهی انجام می گیرد. در این روش تخمک ها به صورت مستقیم از تخمدان خارج می شوند که به آن عمل پانکچر گفته می‌شود. بعد از اینکه عمل لقاح انجام شد و تخمک ها بارور شدند، طبق تشخیص پزشک یک یا چند تخمک که بارور شده اند به رحم زن منتقل می شود و در دیواره رحم قرار می گیرند و بعد از گذشت چند هفته مشخص تست بارداری گرفته می شود.

iui

درمان ناباروری با آی یو آی

درمان ناباروری در کرج به روش iui به شستشوی اسپرم معروف است و در این روش از اسپرم مرد نمونه گیری شده و بهترین اسپرم ها جدا می شود. بعد از آن، اسپرم های آماده شده را به داخل رحم زن منتقل می کنند و در ناحیه لوله های فالوپ جایگذاری می کنند. این روش توسط یک لوله باریک و نرم انجام می شود و بدون درد می باشد.

icsi

میکرواینجکشن یا ICSI

زمانی که اسپرم های سالم مردی کم باشد از روش ICSI که تقریبا شبیه روش IVF است، استفاده می شود با این تفاوت که اسپرم های سالم باید با دقت درون تخمک تزریق شوند. تخمک ها در این روش مانند روش IVF بعد از بارور شدن، به داخل رحم مادر انتقال پیدا می کنند.

امروزه حتی در روش درمان نازایی با IVF، از روش میکرواینجکشن یا ICSI برای لقاح استفاده می شود تا شانس بارداری بیشتر شود.

روش GIFT و ZIFT

در این روش نیز تخمک ها در محیط آزمایشگاهی با اسپرم ترکیب شده و به رحم مادر انتقال داده می شوند. در روش ZIFT، تخمک های بارور شده به مدت ۲۴ ساعت بعد از لقاح وارد رحم می شود ولی در روش GIFT، اسپرم و تخمک با هم ترکیب و مستقیما درون لوله رحم قرار می گیرد.

تخمک اهدایی

در زنانی که سن آنها بالای ۴۰ سال است و دچار کاهش ذخیره تخمدان هستند و تخمدان ها به درستی کار نمی کند و یا اینکه تخمک های آن‌ها کیفیت بالایی ندارد، از روش تخمک اهدایی استفاده می شود. به این منظور تخمک ها در فرد اهدا کننده با مصرف داروهای باروری و تحرک کننده تخمک ها، استخراج شده و با اسپرم همسر دریافت کننده ترکیب می شود.

رحم جایگزین

از این روش برای زنانی که مشکل رحمی داشته باشند و امکان بارداری ندارند، استفاده می شود. در این روش تخمک زن و اسپرم مرد در آزمایشگاه با هم ترکیب شده بعد از انجام لقاح، تخمک ها به رحم فرد اهدا کننده رحم منتقل می شودو

لاپاراسکوپی

در زنانی که اختلالاتی در تخمدان و لوله های رحم دارند، بهترین متخصص زنان در کرج از روش لاپاروسکوپی برای رفع مشکل اندام های تناسلی استفاده می کند.

هیستروسکوپی

عمل هیستروسکوپی رحم برای رفع مشکلات رحمی مثل تومورهای فیبروئیدی و پولیپ یا مشکلات لوله های رحمی مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین روش درمان نازایی در کرج

برای درمان ناباروری در زنان و مردان، روش‌های درمانی محتلفی وجود دارد. اما برای درمان این مشکلات بهتر است در وهله‌ی اول از روش های کم تهاجمی استفاده شود. در صورتی که زنان موفق به بارداری از این طریق نشوند، پزشک متخصص نازایی به سراغ روش های دیگری می رود.

استفاده از داروهای کمک باروری یکی از اصلی ترین روش های درمان ناباروری در کرج به شمار می رود. زیرا این داروها می تواند اختلالات تخمک گذاری را به خوبی درمان کنند.

داروهای کمک باروری به تخمک گذاری کمک کرده و از این رو در میان روش های درمان ناباروری در زنان، شایع ترین می باشند.

کلام آخر

امروزه بسیاری از زوجین با مشکلات باروری روبرو هستند. اما این افراد باید بدانند که در این راه تنها نیستند و پیشرفت های انجام شده در درمان ناباروری می تواند به آن‌ها کمک کند. دکتر ژیلا غفوریان سال ها در زمینه درمان ناباروری در کرج فعال بوده و در این مسیر سخت همراه بیماران خود می باشد و خوشبختانه توانسته چندین و چند زوج را به آرزوی فرزند دار شدن برساند. در این مقاله سعی کردیم نازایی و روش های درمان نازایی را به طور کامل شرح دهیم تا شما بتوانید با دید بازتری و با مشورت پزشک درمان خود را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *