زایمان سزارین بهتر است یا زایمان طبیعی

زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی؟

زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی یکی از سوال‌هایی است که لازم است مادران بارداری که به زمان فارغ شدن خود نزدیک می‌شوند به آن توجه کنند. به طور کلی از آن جایی که زایمان طبیعی دارای مزایای بسیار زیادی است، اغلب افراد فکر می‌کنند این زایمان از زایمان سزارین بسیار بهتر است‌.
با وجود مزایای بسیار زیاد زایمان طبیعی در کرج، زایمان سزارین نیز دارای مزایایی است که از جمله این مزایا می‌توان به توانایی تعیین دقیق تاریخ زایمان اشاره کرد‌‌. بنابراین مادران می‌توانند در خصوص تاریخ زایمان خود برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

زایملن-طبیعی-کنیم-یا-سزارین؟

اما به طور کلی زایمان طبیعی دارای مزایای بسیار بیشتری نسبت به سزارین است که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبودی سریع پس از زایمان و همچنین مدت زمان کم بستری پس از این زایمان اشاره نمود‌.به علاوه زایمان طبیعی دارای مزایای بسیار زیادی برای نوزادان نیز هست. بدین صورت که نوزادان متولد شده از زایمان طبیعی دارای تماس پوستی بسیار بیشتر و در نتیجه ارتباط گیری بهتری با مادر خواهند بود.

متخصص زنان و زایمان سزارین را پیشنهاد میکند یا زایمان طبیعی؟

به طور کلی اغلب زنان باردار در خصوص این که کدام نوع از زایمان برای آنها مناسب‌تر خواهد بود و مزایای بیشتری در بر دارند، کنجکاو خواهند شد. احتمالاً یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای مادران باردار پیش می‌آید این است که متخصص زنان و زایمان، زایمان طبیعی را یا زایمان سزارین را پیشنهاد می‌دهد‌.
به طور کلی برای تعیین این که کدام یک از زایمان‌ها برای افراد مناسب است، لازم است متخصصان و پزشکان جوانب بسیار زیادی را در نظر بگیرند. برای مثال لازم است پزشکان در خصوص مادر و نوزاد مواردی را از نظر بگذرانند و سپس در خصوص بهترین نوع زایمان تصمیم بگیرند.
معمولا اگر نوزاد و مادر دارای شرایطی طبیعی باشند پزشک متخصص زنان پیشنهاد می‌دهد زایمان به طور طبیعی در آب یا سایر شرایط صورت بگیرد. زیرا معمولاً زایمان طبیعی دارای مزایا و سودمندی‌های بسیاری برای مادر و نوزاد خواهد بود.

البته این گونه نیست که زایمان سزارین در کرج هیچ گونه مزایایی برای مادر و نوزاد وی نداشته باشد، اما از آن جایی که مزایای پس از فارغ شدن در زایمان طبیعی بسیار بیشتر است، اغلب متخصصان و پزشکان ترجیح می‌دهند در صورت وجود شرایط مناسب مادران زایمان طبیعی را انجام دهند. اگر مادر دارای بیماری‌هایی همچون دیابت یا فشار خون بالا باشد، متخصصان پیشنهاد می‌دهند از زایمان سزارین استفاده شود.

مزایا زایمان طبیعی در مقایسه با سزارین

با وجود این که یکی از مهم‌ترین مزایای زایمان سزارین تعیین دقیق روز زایمان و توانایی برنامه ریزی برای این زایمان است، اما از آن جایی که روند بهبودی و درمان پس از زایمان طبیعی بسیار سریع تر رخ می‌دهد، بسیاری از افراد اگر شرایط لازم را داشته باشند، ترجیح می‌دهند زایمان طبیعی انجام دهند.
یکی از مهمترین مزایای زایمان طبیعی این است که مادران پس از انجام این زایمان تنها ۲۴ تا ۴۸ ساعت در بیمارستان بستری خواهند بود. در حالی که گاهاً پس از زایمان سزارین لازم است مادران تا چهار روز در بیمارستان بستری باشند تا بهبود یابند.
با وجود تمامی مزایای زایمان طبیعی که بسیار زیاد نیز هستند، برخی از افراد از آن جهت که در طی زایمان سزارین دردی را تحمل نخواهند کرد، ترجیح می‌دهند این زایمان را انجام دهند. زایمان طبیعی دارای مزایای بسیار زیادی برای نوزاد نیز هست که در صورتی که زایمان سزارین صورت گیرد، احتمالاً نوزاد از این مزایا محروم خواهد ماند.

به طور کلی در طی زایمان طبیعی تماس پوستی مادر و نوزاد در نتیجه شیردهی و ارتباط گیری آن‌ها نسبت به زایمان طبیعی بسیار سریع‌تر و بهتر صورت خواهد گرفت.

مزایای-زایمان-طبیعی-نسبت-به-سزارین

معایب زایمان سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی

همان طور که پیش از این نیز بیان کردیم، لازم است مادرانی که زایمان سزارین را انجام می‌دهند به مدت چند روز در بیمارستان بستری باشند. اما مادرانی که زایمان طبیعی را انجام داده باشند، می‌توانند پس از ۲۴ یا ۴۸ ساعت مرخص شده و به خانه‌های شان بازگردند.

یکی از بزرگ ترین معایب سزارین این است که برای بهبود و ترمیم ناحیه برش زده لازم است ماه‌ها زمان بگذرد. در صورتی که مدت زمان بهبودی پس از زایمان طبیعی بسیار کم بوده و با گذشت مدت زمان کمی افراد می‌توانند به زندگی روزمره پیشین خود باز گردند.
به علاوه احتمال این که زایمان سزارین خطراتی را برای نوزاد به وجود آورد نیز هست. برای مثال انجام زایمان سزارین در برخی مواقع احتمال مرگ در نوزادان را بسیار بالا می‌برد. به علاوه احتمال این که نوزادانی که با زایمان سزارین متولد شدند، دچار مشکلات تنفسی پس از زایمان شوند، بسیار بالا خواهد بود.

یکی دیگر از معایب زایمان سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی این بوده که کودکانی که در نتیجه زایمان سزارین به دنیا می‌آیند، احتمال این که در بزرگسالی دچار چاقی و اضافه وزن شوند، بسیار بالا است.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین

سزارین-یا-طبیعی؟

زایمان‌های طبیعی و سزارین تفاوت‌هایی با یک دیگر دارند که از جمله مهم‌ترین تفاوت آنها می‌توان به تفاوت در هزینه‌ اشاره کرد. بدین صورت که زایمان طبیعی برای خانواده‌ها و جامعه بسیار مقرون به صرفه بوده در حالی که برای انجام زایمان سزارین لازم است هزینه‌های بسیار زیادی پرداخته شود.

معمولا برای تشخیص این که کدام نوع از زایمان‌ها برای مادران و نوزاد آنها مناسب است لازم است به متخصصان زنان و زایمان مراجعه شود و همواره در طول بارداری در خصوص شرایط مادر و نوزاد اطلاعات کاملی به متخصصان داده شود. بدین صورت است که متخصصان زنان و زایمان می‌توانند پس از گذشت ۹ ماه بارداری در خصوص این که کدام زایمان برای مادر مناسب است نظر دهند.

از آن جایی که زایمان طبیعی معایب کمتری را برای مادر و نوزاد او در بر خواهد داشت، پزشکان ترجیح می‌دهند در اولویت اول مادران این زایمان را انجام دهند. اما در برخی مواقع اگر مادری دچار بیماری‌هایی همچون فشار خون یا دیابت باشد، لازم است برای به دنیا آوردن کودک خود زایمان سزارین انجام دهد.

سخن پایانی
یکی از مهم‌ترین نکاتی که مادران باردار به آن توجه می‌کنند، این است که کدام یک از زایمان‌های طبیعی و سزارین بهتر هستند. برای تشخیص این مورد باید اطلاعات کافی در خصوص مزایا و معایب هر کدام از این زایمان‌ها داشته باشید و با توجه به نظر بهترین متخصص زنان در کرج دکتر ژیلا غفوریان تصمیم را بگیرید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *