زایمان طبیعی بعد از سزارین در اکثر موارد با نظر پزشک می‌تواند اتفاق بیفتد.

زایمان طبیعی بعد از زایمان سزارین

زایمان طبیعی بعد از سزارین از جمله سوالاتی است که معمولا مادران بارداری که خواستار زایمان طبیعی هستند، از پزشک خود می‌پرسند. امکان انجام این کار برای همه‌ی مادران یکسان نیست و با توجه به حفظ امنیت مادر و جنین پزشک مسئولیت تصمیم‌گیری برای انجام آن را به عهده دارد.

همانطور که احتمالا می‌دانید در گذشته امکان داشتن زایمان طبیعی برای مادران پس از اولین زایمان سزارین، امکان‌پذیر نبوده است. اما امروزه با پیشرفت‌های پزشکی شرایط تغییر کرده است. در این مطلب امکان‌ داشتن یا نداشتن زایمان سزارین برای خانم‌های باردار بعد از زایمان طبیعی را بررسی می‌کنیم. برای دانستن فاکتورهای موثر در این زمینه، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آیا زایمان طبیعی بعد از سزارین امکان ‌پذیر است؟

زایمان طبیعی بعد از سزارین که تحت عنوان  VBAC (Vaginal Birth After Cesarean) شناخته می‌شود، در گذشته عملی غیرممکن بود. اما امروزه با توجه به پیشرفت‌های پزشکی امکان انجام آن فراهم شده است. راه‌های زیادی وجود دارند که به مادر و پزشک کمک می‌کنند بفهمند این روش برای یک فرد مناسب است یا خیر! اما باید در نظر داشته باشید با توجه به شرایط سلامتی هر فرد، امکان انجام این کار برای هر شخصی متفاوت است. مطالعات کلی نشان می‌دهند زنانی که به زایمان طبیعی علاقمند هستند، در اکثر موارد امکان این را دارند تا پس از تجربه اول سزارین با امنیت کامل فرزند خود را به روش طبیعی به دنیا بیاورند.

زایمان طبیعی بعد از سزارین، معمولا با صلاحدید پزشک امکان پذیر است.

دلیل انتخاب زایمان طبیعی پس از سزارین چیست؟

دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند زایمان طبیعی بعد از سزارین انتخاب یک مادر باشد. مشکلاتی همچون خونریزی یا لخته شدن خون که در زایمان سزارین وجود دارد، در زایمان طبیعی وجود ندارد. این خود دلیلی عالی برای انتخاب این نوع از زایمان است.

مادران زیادی هستند که قصد دارند چندین فرزند داشته باشند و به دنبال زایمان طبیعی بعد تولد فرزندان اول خود هستند. این افراد با توجه به این که از معایب زایمان سزارین مطلع هستند، زایمان طبیعی را انتخاب می‌کنند. چرا که در این روش خطراتی که یک مادر را تهدید می‌کند به حداقل می‌رسد.

انتخاب پزشک زنان برای زایمان طبیعی پس از سزارین

برای این که متوجه شوید آیا کاندید مناسبی برای زایمان طبیعی بعد از داشتن سزارین هستید، به دنبال پزشکی ماهر باشید. در این مورد بهتر است با مجرب‌ترین پزشکان متخصص زنان مشورت کنید تا بفهمید می‌توانید این روش را برای زایمان داشته باشید یا خیر. اگر در شهرستان‌ها زندگی می‌کنید، می‌توانید در شهر خودتان از پزشکان با تجربه نوبت بگیرید. به عنوان مثال اگر در شهر کرج زندگی می‌کنید، با جستجو در مورد بهترین متخصص زنان در کرج  پزشک مورد اعتماد خود را پیدا کنید.

مزایای زایمان طبیعی بعد از سزارین

برخی از مهم‌ترین مزایایی که زایمان طبیعی بعد از زایمان سزارین دارد، باعث شده مادران متقاضی این روش افزایش پیدا کنند. برخی از این مزایا را با هم مرور می‌کنیم:

  • زایمان طبیعی هزینه‌های پایین‌تری نسبت به سزارین دارد. این روش دوره نقاهت کوتاهی دارد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. اگر شما بودجه کافی برای زایمان سزارین زیر نظر پزشکی ماهر را ندارید، زایمان طبیعی بهترین انتخاب است.
  • دوره نقاهت فردی که زایمان طبیعی را انجام می‌دهد، نسبت به فردی که زایمان سزارین دارد، کوتاه‌تر است. آسیب‌‌های زایمان طبیعی نیز نسبت به زایمان سزارین کمتر است.
  • با انتخاب زایمان طبیعی افرادی که بیش از دو زایمان را انجام می‌دهند، خونریزی چندانی نخواهند داشت. از این رو خطر خونریزی شدید که ناشی از زایمان سزارین است، به حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
  • در این نوع زایمان شیردهی مادر آسان‌تر و سریعتر اتفاق می‌افتد.

بنابراین در حالت کلی خطراتی که در یک جراحی شکمی وسیع وجود دارد، به حداقل می‌رسد.

معایب زایمان طبیعی بعد از سزارین

افرادی که به دنبال زایمان بدون درد و کم عوارض هستند، می‌توانند از زایمان طبیعی استفاده کنند. با این حال، حتی زایمان طبیعی پس از زایمان سزارین نیز می‌تواند عوارض و معایبی را با خود به همراه بیاورد. ممکن است به علت عدم مهارت پزشک، این روش برای مادر و جنین بسیار خطرناک باشد. در مواقعی مادر با خونریزی‌های جدید مواجه می‌شود و به سختی زایمان می‌کند. در صورتی که سن مادر بالا باشد، خطرات و عوارض ناشی از زایمان طبیعی بعد از سزارین افزایش می‌یابد. برخی دیگر از مهم‌ترین عوارضی که این نوع از زایمان به دنبال دارد در ادامه ذکر شده‌اند:

  1. ممکن است بعد از زایمان تا چند روز خونریزی داشته باشید و اختلالاتی را در شیردهی مشاهده کنید.
  2. ممکن است ماهیچه‌های رحم شما پس از مدتی ضعیف شوند و بیماری‌های رحمی را به وجود بیاورند.
  3. از دیگر عوارض زایمان‌های طبیعی پس از سزارین ناباروی ثانویه است. البته این مشکل بسیار نادر می‌باشد. در این موارد به لوله فالوپ آسیب می‌رسد و مشکلات ناشی از آن در زایمان‌های بعدی خود را نشان می‌دهند.

آیا انجام زایمان طبیعی پس از سزارین ایمن است؟

به گفته بسیاری از پزشکان زایمان طبیعی بعد از سزارین یک زایمان امن است. شما می‌توانید به این روش اطمینان کنید و بعد زایمان اول سزارین، روش زایمان طبیعی را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که سن مادر، اضافه وزن مادر، فاصله بین بارداری‌ها و طول مدت بارداری می‌تواند در میزان خطرات یا ایمن بودن این روش تاثیرات زیادی داشته باشد.

در این مطلب در مورد مزایا و معایب داشتن زایمان طبیعی بعد از تجربه سزارین صحبت کردیم. همانطور که خواندید این روش علاوه بر مزایای زیادی که دارد، می‌تواند خطراتی را نیز به همراه داشته باشید. شما باید پس از انجام معاینات زیر نظر یک پزشک ماهر در شهر خودتان، بهترین روش متناسب با بدن خود را انتخاب کنید‌. به عنوان مثال  برخی از افراد با توجه به عدم تحمل درد زایمان، زایمان سزارین را انتخاب می‌کنند. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد انجام این نوع زایمان را دارید و در شهر کرج زندگی می‌کنید. زایمان سزارین در کرج را زیر نظر یک متخصص زنان با تجربه داشته باشید. و یا اگر تصمیم به زایمان به روش طبیعی را دارید، می‌توانید برای زایمان طبیعی در کرج به دکتر ژیلا غفوریان مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *