لاپاراسکوپی آندومتریوز در کرج

لاپاراسکوپی اندومتریوز در کرج

لاپاراسکوپی اندومتریوز یک فرآیند جراحی است که با استفاده از لاپاراسکوپ (یک دستگاه تصویربرداری کوچک و انعطاف‌پذیر)، برای بررسی رحم انجام می‌شود. این روش برای تشخیص و درمان مشکلات مرتبط با رحم و داخل رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از لاپاراسکوپ در انجام این جراحی در مقایسه با روش‌های سنتی جراحی باز مزایایی دارد با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی این جراحی بپردازیم.

اندومتریوز چیست؟

اندومتریوز یک بافت اضافه مشابه بافت سایر اجزای رحم است که در خارج از رحم رشد کرده و با درد همراه است. آندومتریوز می تواند مشکلات مختلفی را برای خانم ایجاد کند و به همین دلیل درمان و پیگیری به موقع آن بسیار مهم است.

لاپاراسکوپی اندومتریوز به چه کسانی پیشنهاد می شود؟

از جمله ویژگی های افرادی که انجام لاپاراسکوپی اندومتریوز به آن ها پیشنهاد می شود عبارتند از:

✳️ لاپاراسکوپی اندومتریوز برای تشخیص عیوب ساختاری رحم مانند دیواره رحم غیرطبیعی، تومورهای داخل رحم و … می‌تواند مفید باشد.

✳️ در صورت مشکوک بودن به التهابات داخل رحم یا لوله‌های فالوپی، لاپاراسکوپی اندومتریوز به عنوان یک روش تشخیصی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

✳️ در صورت وجود تومورهای خوش‌خیم یا بدخیم درون رحم، این روش به عنوان یک گزینه جراحی انجام می شود.

✳️ بررسی لوله‌های فالوپی و تشخیص مشکلات باروری از دیگر کاربردهای لاپاراسکوپی اندومتریوز می‌باشد.

✳️ در صورتی که زنان به عفونت‌های مکرر رحم مبتلا هستند و از درمان‌های دارویی پاسخ مثبت نگرفتند، لاپاراسکوپی اندومتریوز ممکن است به عنوان روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

✳️ زمانی که عوارض جراحی قبلی در خانم ها مشاهده شود برای اصلاح دیواره رحم یا حذف نقاط عروقی غیر طبیعی انجام این روش پیشنهاد می شود.

با توجه به تمامی موارد ذکر شده باید اشاره کنیم که پیشنهاد لاپاراسکوپی اندومتریوز بر اساس شرایط فردی هر بیمار و توصیه‌های پزشک تعیین می‌شود.

آمادگی های لازم قبل از لاپاراسکوپی اندومتریوز

آمادگی قبل از لاپاراسکوپی اندومتریوز انجام برخی نکات و دستور العمل ها را شامل می‌شود تا بیمار بهترین شرایط را برای این جراحی داشته باشد از همه مهم تر از بروز خطرات و عوارض جلوگیری می کند. ا زجمله آمادگی ها لازم قبل از عمل عبارتند از:

1. مشاوره با پزشک:

قبل از انجام هر جراحی، با پزشک خود مشورت کنید تا به شما نکات خاصی در مورد آمادگی فیزیکی و روحی، داروهای مصرفی، و سایر جزئیات مربوط به لاپاراسکوپی اندومتریوز گفته شود.

2. تست‌های آزمایشگاهی:

قبل از جراحی، پزشک از شما می خواهد تا تست‌های آزمایشگاهی خاصی مثل خون، آزمایش‌های ادرار و … را انجام دهید.

3. قطع داروها:

اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید، پزشک شما ممکن است از شما بخواهد مصرف آن ها را قطع کنید.

4. ناشتا بمانید:

عموماً پیش از جراحی لازم است به مدت معینی ناشتا بمانید و چندین ساعت قبل از جراحی غذا و مایعات میل نکنید.

حتماً تمامی توصیه‌ها و دستورات پزشک را رعایت کنید تا بهترین نتیجه پس از جراحی را داشته باشید. برای دریافت مشاوره از دکر ژیلا غفویان ابدی بهترین متخصص زنان در کرج با شماره های 02634000161 ، 02632264533 تماس حاصل نمایید.

روش انجام لاپاراسکوپی اندومتریوز

اگر با مراحل و روش انجام لاپاراسکوپی اندومتریوز آشنایی ندارید در زیر، مراحل اصلی این روش آورده شده است که عبارتند از:

بیهوشی: بیمار تحت بیهوشی عمومی یا موضعی قرار می‌گیرد، به طوری که در طول جراحی دردی حس نکند.

وارد کردن لاپاراسکوپ: پزشک یک یا چند لاپاراسکوپ را از طریق سوراخ‌های کوچک در ناحیه تناسلی بیمار وارد می‌کند. این لاپاراسکوپ‌ها دارای دوربین و ابزار جراحی هستند که به پزشک امکان مشاهده دقیق داخل رحم و انجام جراحی را می‌دهد.

انجام جراحی: پزشک با استفاده از لاپاراسکوپ به تصویر گرفته شده از داخل رحم توجه می‌کند و عمل را شروع می کند. دثت داشته باشید که این فرایند شامل حذف تومورها، تصحیح عیوب ساختاری رحم و …. است.

در انتها پس از انجام جراحی، لاپاراسکوپ‌ها بیرون می‌رود و سوراخ‌های کوچک در ناحیه تناسلی بسته می‌شوند و بیمار به بخش ریکاوری منتقل می شود.

دوره ریکاوری بعد از لاپاراسکوپی اندومتریوز

دوره ریکاوری پس از لاپاراسکوپی اندومتریوز برای هر فرد متفاوت است از همه مهم تر این موضوع به عوامل مختلفی چون نوع جراحی، بدن و … بستگی دارد. اما در کل دوره ریکاوری بعد از این عمل جراحی عبارتند از:

• پس از ترخیص از بیمارستان، بیمار در خانه استراحت کرده و از انجام فعالیت های سنگین اجتناب کنید.
  • کنترل درد بعد از جراحی نیز اهمیت دارد از همین رو پزشک ممکن است داروهای ضد درد را طی دوره ریکاوری تجویز کند تا بیمار راحت‌تر باشد.
  • اگر با عوارضی مثل خونریزی، درد یا حتی مشکلات مربوط به بیهوشی مواجه شدید آن در مدت زمان طولانی حتما به پزشک مراجعه نمایید.

لاپاراسکوپی اندومتریوز عوارض جانبی خاصی دارد؟

لاپاراسکوپی اندومتریوز به طور کلی یک روش جراحی کم‌تهاجم است و در بعضی از مواقع ممکن است بیمار با مشکلاتی مثل درد، خونریزی، خستگی، ضعف و عفونت روبرو شود که در صورت مشاهده بایستی حتما به پزشک مراجعه کنید.

لاپاراسکوپی اندومتریوز عملی دردناک است؟

بعد از عمل امکان دارد بعضی از بیماران درد و تورم در منطقه شکم و ناحیه سوراخ‌های لاپاراسکوپی را تجربه کنند. اما این دردها معمولاً کوتاه مدت بوده و با تجویز مسکن‌ها کنترل می‌شوند.

آیا لاپاراسکوپی اندومتریوز درمانی برای عدم ناباروری است؟

اگر علت ناباروری در شخص وجود اندومتریوز باشد انجام جراحی در روند باروری نقش بسزایی دارد.

لاپاراسکوپی اندومتریوز یک روش جراحی کم تهاجمی است که برای بررسی و درمان مشکلات درون رحمی استفاده می‌شود. این جراحی از طریق ایجاد سوراخ در ناحیه شکم انجام می شود تا از این طریق بتوان دستگاه لاپاراسکوپ را وارد کرده و جراحی را انجام داد. دقت داشته باشید که این عمل کمی حساس بوده و بایستی توسط بک جراح با تجربه انجام داده شود.