کورتاژ تشخیصی در مطب

کوتاژ تشخیصی در مطب دکتر زنان

کورتاژ تشخیصی در مطب یکی از روش‌های کاربردی به منظور بررسی بافت داخلی یا آندومتر رحم است‌. این روش که تنها ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان می‌برد، با بیهوشی صورت می‌گیرد. در عمل کورتاژ تشخیصی، متخصصان زنان و زایمان با وارد کردن میله‌هایی دهانه رحم را باز می‌کنند و سپس به مشاهده دقیق بافت درون رحم می‌پردازند‌.

جراحی کورتاژ رحم

در این روش معمولاً قسمتی از آندومتر رحم برای نمونه برداری برداشته و به آزمایشگاه جهت بررسی فرستاده می‌شود. اگر فرد علائمی همچون خونریزی غیرطبیعی رحم و خونریزی پس از یائسگی را مشاهده کند، نیازمند انجام عمل کورتاژ تشخیصی است. البته در مواقعی که شک به وجود سرطان، پولیپ یا فیبرم در رحم وجود داشته باشد نیز پزشکان انجام این روش را پیشنهاد می‌دهند‌.

لازم به ذکر است انجام این عمل برای تمامی زنان مناسب نبوده و در شرایط خاصی انجام کورتاژ تشخیصی منع می‌شود. برای مثال زنان باردار، افرادی که مبتلا به عفونت واژن و لگن هستند، افراد با بافت آندومتر ضخیم و یا افرادی که دهانه واژن یا رحم آن‌ها مسدود باشد، از انجام این عمل منع خواهند شد.
کورتاژ تشخیصی در کرج و در مطب دکتر ژیلا غفوریان ابدی(بهترین متخصص زنان در کرج) انجام می‌شود و لازم است مراجعه کنندگان بدانند این عمل نیز همچون همه عمل‌ها دارای عوارضی خواهد بود.

کورتاژ تشخیصی چیست؟

امروزه به منظور تشخیص و درمان خونریزی‌های غیر طبیعی رحم و سایر موارد، روش‌های گوناگونی وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها که برای تشخیص و درمان خون‌ریزی‌‌های غیر طبیعی رحم انجام می‌شود، کوتاژ تشخیصی نام دارد. البته از کورتاژ شخیصی برای مواردی که شک به پولیپ یا ضایعات داخل رحم است نیز استفاده خواهد شد.

در این روش پزشکان متخصص زنان و زایمان از بافت دیواره رحم که همان آندومتر نام دارد، نمونه گیری می‌کنند. نمونه برداشته شده در آزمایشگاه‌های معتبر از نظر سلولی به صورت کامل بررسی می‌شود. در این آزمایشگاه‌ها اگر هر گونه تغییرات سلولی در نمونه برداشته شده مشاهده شود، سریعاً تشخیص داده می‌شود.

لازم است توجه داشته باشید که در برخی مواقع به همراه عمل کورتاژ تشخیصی از عمل هیستروسکوپی نیز استفاده می‌شود. در روش هیستروسکوپی از یک دوربین استفاده می‌شود تا در ابتدا پزشک بتواند تمام حفره رحم را به طور کامل مشاهده کند و سپس اگر ناحیه‌ای مشکوک بود نمونه‌گیری را از آن قسمت انجام دهد.

عمل کورتاژ در کرج چگونه انجام می شود؟

جراحی کورتاژ در کرج هم در مطب و هم در بیمارستان قابل انجام است. نکته مهمی که در خصوص این جراحی وجود دارد، این است که محیط آن باید به طور کامل پاکیزه و استریل باشد.

به طور کلی کورتاژ تشخیصی رحم مدت زمان چندانی طول نخواهد کشید و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان برای انجام آن کافی خواهد بود. برای انجام کورتاژ هم می‌توانند بیماران را بیهوش کنند و هم بی‌حسی موضعی انجام دهند. استفاده از هر کدام از این روش‌ها بستگی بسیار زیادی به شرایط عمومی بیمار و نوع بیماری او دارد. بیهوشی برای انجام این عمل به دو صورت عمومی یا نخاعی صورت می‌گیرد.
بعد از بیهوشی لازم است دهانه رحم باز شود تا پزشک بتواند با استفاده از ابزاری به نام کورت دیواره رحم را بتراشد. به منظور باز شدن دهانه رحم پس از بیهوشی از میله‌هایی با قطرهای متفاوت استفاده می‌شوند که این میله‌ها در طول عمل وارد رحم می‌شوند.

نمونه برداری از قسمت درونی یا آندومتر رحم انجام می‌شود و قسمت‌های برداشته شده به منظور بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. به منظور اطمینان از عدم وجود مشکل، بیمارپس از انجام عمل تا چند ساعت تحت نظر قرار خواهد گرفت‌. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، پزشک وی را مرخص کرد.

چه زمانی نیاز به کورتاژ تشخیصی است؟

شاید برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آید که چه زمانی نیاز به انجام کورتاژ تشخیصی است. به طور معمول در موارد زیر نیاز است افراد به منظور انجام کورتاژ به مطب یا بیمارستان مراجعه کند:
✅اگر افراد خونریزی‌های غیرطبیعی در رحم خود مشاهده کنند، نیازمند به کورتاژ تشخیصی هستند. البته بدین منظور سن افراد، نوع خونریزی‌ها و نتایج سونوگرافی بسیار تعیین کننده و تاثیرگذار خواهند بود.
✅وجود پولیپ و فیبروم‌های رحمی احتیاج به کورتاژ تشخیصی دارند.
✅اگر در خصوص باقیماندن جفت در رحم به دنبال زایمان و سقط شکی وجود داشته باشد، بهتر است کورتاژ صورت بگیرد.
✅اگر ضخامت رحم به صورت غیر طبیعی در حال افزایش باشد، پزشکان پیشنهاد انجام کورتاژ را خواهند داد. البته این مشکل بستگی بسیار زیادی به سن و شرح حال بیماران خواهد داشت.
✅شک به سرطان یا ضایعات پیش سرطانی رحمی از دیگر موارد لزوم برای انجام کورتاژ هستند‌.
✅اگر پس از یائسگی خونریزی مشاهده کردید، احتمالاً پزشک پس از معاینه شما کورتاژ رحمی را پیشنهاد می‌دهد.
در مواقعی که نیاز به نمونه برداری از رحم است اما عمل بیوپسی امکان‌پذیر نیست از عمل کورتاژ برای افراد استفاده می‌شود‌.

عکس-کورتاژ-کردن

چه مشکلاتی با کورتاژ تشخیصی قابل تشخیص است؟

همان طور که پیش از این نیز ذکر کردیم، کورتاژ تشخیصی در کرج یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی بافت درونی رحم افراد است. لازم است افراد با مشاهده علائم خاصی همچون خونریزی غیر طبیعی در رحم خود، به پزشک مراجعه کرده و این عمل را انجام دهند.

به طور کلی از این عمل به منظور تشخیص انواع بیماری‌های مختلفی مانند مشکلات رحمی، سقط جنین و… استفاده می‌شود. به علاوه با استفاده از کورتاژ تشخیصی می‌توان علت خونریزی‌های غیر طبیعی که منشا آنها از رحم است را شناسایی و درمانی برای آنها ارائه کرد.

پزشکان متخصص به منظور بررسی وجود پولیپ‌ها یا ضایعات داخل رحمی از روش کورتاژ تشخیصی استفاده می‌کنند. به علاوه به منظور بررسی وجود برخی از سرطان‌ها و نشانه‌های آنها در رحم، این روش بسیار موثر خواهد بود.

چه کسانی نباید کورتاژ تشخیصی انجام دهند؟

موارد منعی در خصوص انجام عمل کورتاژ تشخیصی در مطب و یا بیمارستان وجود دارد و همه زنان قادر نخواهند بود این عمل را انجام دهند. به طور معمول اگر هر کدام از موارد زیر در فردی وجود داشته باشد، عمل کورتاژ برای وی منع خواهد شد:

• از آن جایی که انجام کورتاژ به جنین آسیب بسیار زیادی وارد می‌کند، زنان باردار به هیچ وجه اجازه انجام این عمل را نخواهند داشت.
  • در صورتی که دهانه واژن یا دهانه رحم مسدود باشد، نباید عمل کورتاژ صورت بگیرد.
  • اگر پزشک در طی انجام معاینات قادر نباشد سوراخ دهانه رحم را مشاهده کند، انجام کورتاژ برای بیمار منع خواهد شد‌.
  • در صورتی که مراجعه و بیمار دارای عفونت در واژن و لگن خود باشد، پزشک قادر نخواهد بود کورتاژ را انجام دهد. بنابراین در این شرایط بیمار باید ابتدا عفونت خود را درمان کرده و سپس برای کورتاژ مراجعه کند.
  • اگر به دلیل افزایش پوشش داخلی دیواره رحم، دهانه رحم یا آندو متر بیش از حد تنگ باشد، کورتاژ انجام نخواهد شد.
  • از آن جایی که وجود ناهنجاری در رحم یا دهانه رحم سبب پیچیده‌تر شدن عمل کورتاژ می‌شود، در این شرایط پزشکان مجوز انجام این کار را صادر نخواهند کرد.
  • انجام عمل کورتاژ برای افرادی که به آرتروز شدید مفصلی یا بیماری‌های خاصی مبتلا هستند، منع می‌گردد.

عمل کروتاژ تشخیصی رحم چه عوارضی دارد؟

همچون همه عمل‌ها، عمل کورتاژ تشخیصی در مطب و بیمارستان نیز دارای عوارضی برای بیماران خواهد بود. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• لکه بینی و خونریزی خفیف: احتمال دارد بیماران تا چند روز پس از عمل، لکه بینی و خونریزی خفیف داشته باشند که بسیار طبیعی بوده و نگران کننده نیست.
  • عفونت: بروز عفونت نیز یکی از عوارض احتمالی پس از عمل کورتاژ تشخیصی رحم است. اگر پس از انجام این عمل علائمی همچون ترشحات چرکی واژن، ترشحات بدبو از واژن، درد شدید شکم یا تب را مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  • تاخیر در عادت ماهیانه: از آن جایی که پس از عمل کورتاژ مدتی طول می‌کشد تا لایه مخاطی آندومتر دوباره تشکیل شود، تاخیر در عادت ماهیانه و پریود بسیار طبیعی است.
  • دل درد و دل پیچه: پس از عمل کورتاژ احتمال دارد مراجعان احساس درد در دل و دل پیچه را داشته باشند‌. برای برطرف شدن این درد‌ها بهتر است از دارو‌های مسکن استفاده شود.
  • سندروم آشرمن یا چسبندگی داخلی: به علت نمونه برداری از رحم ممکن است چسبندگی‌هایی داخل رحم ایجاد شود که سندرم آشرمن نام دارد. این سندروم باعث ایجاد نازایی می‌شود.
  • مشکلات ادراری: در صورت مواجه شدن با این قبیل مشکلات لازم است به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری
به منظور بررسی رحم افراد روش‌های مختلفی وجود داشته که یکی از آن‌ها کورتاژ تشخیصی در مطب است‌‌. انجام این عمل در شرایطی که افراد علائم خاصی را در بدن خود مشاهده کرده باشند، صورت خواهد گرفت.